Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Ekonomi/
  • Redovisning/
  • Redovisa intäkter/
  • Försäljning av inventarier/
  • Gå till Stöd och service Ekonomi
    • Ekonomi A-Ö
    • Kontakter
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • AEU-nytt
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Ekonomisystemet Raindance
    • Fakturaadress / Leverantörsinformation
    • Finansiering
    • Forskningsstöd – ekonomiadministration
    • Kontraktsdatabas KDB - Arkiv
    • Redovisning
      • Anläggningstillgångar
      • Avslut av projekt
      • Handkassa
      • Internhyra / Lokalkostnader
      • Internränta
      • IT-avgift
      • Lokalprojekt
      • Konferenser - undantag indirekta kostnader
      • Medfinansiering
      • Mervärdeskatt - Moms
      • Omfördelning av balanserat kapital
      • Redovisa intäkter
        • Avgiftsfinansierade studenter
        • Avgiftsintäkter
        • Försäljning av inventarier
      • Redovisa kostnader
      • Redovisningsmodellen
      • Redovisningsplan
      • Utlägg
      • Verifikationer
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Försäljning av inventarier

Regler för försäljning av inventarier

Försäljning av inventarier till anställda och studenter

I enlighet med rektorsbeslut den 12 februari 2008 skall försäljning av inventarier vid Uppsala universitet till anställda och studenter ske i enlighet med Regler för försäljning av inventarier till anställda och studenter vid Uppsala universitet, UFV 2008/159. Notera att regelverket börjar på sidan tre, efter rektorsbeslutet.

Vid försäljning skall alltid skriftligt avtal tecknas. Juridiska avdelningen rekommenderar att rektorsbeslutet (mallavtal) används.

Innehållsansvarig: Åsa Isacson 27 mars 2020

Försäljning av inventarier

Försäljning av inventarier utanför universitetet

Försäljning externt utanför Uppsala universitet får enligt Ekonomistyrningsverkets regler ske ”om egendomen inte längre behövs för statens verksamhet eller blivit obrukbar”. Det får tolkas som att man i praktiken bör kontrollera behovet åtminstone på sin egen institution samt gärna även med granninstitutioner eller någon annan del av universitetets verksamhet där det kan tänkas att egendomen kan behövs. Därefter kan man gå vidare med en extern försäljning.

I övrigt gäller samma regler vid försäljning utanför universitetet som till anställda och studenter vid universitetet, se länken till rektorsbeslutet ovan.

Bokföring vid försäljning och inbyte av inventarier

Kundfaktura
Det ska inte debiteras någon utgående moms vid försäljningen. Priset ska dock fastställas till vad varan skulle kosta i handeln inklusive moms, så att man ”tar höjd” för momsen i försäljningspriset. Anledningen till att fakturan är momsbefriad ska stå på fakturan. Skriv t ex ”Ingen moms debiteras vid försäljning av inventarier”.

Vid försäljning av en anläggningstillgång ska försäljningsinkomsten krediteras konto 67310 Maskiner, inventarier, installationer m.m., försäljningsinkomst. Vid försäljning av korttidsinvesteringar ska kundfakturan konteras som ”vanlig” försäljning på intäktskonto 33610/33620 Övrig försäljning av varor, inom/utomstatliga (vid verksamhet 120 eller 230) eller 31410/31420 AvgF 4 Intäkter av övrig försäljning av varor, inom/utomstatliga (övriga verksamhet).

Utrangering och eventuell reavinst eller -förlust
När anläggningstillgången är såld ska den utrangeras ur anläggningsregistret. Fyll i blankett EA16 Utrangering av anläggning i Raindance och skicka till AEU (avdelningen för ekonomi och upphandling).

Vid utrangeringen bokförs den utrangerade tillgångens eventuella restvärde automatiskt på konto 67320 Maskiner, inventarier, installationer m.m., bokfört värde. I samband med utrangeringen bokförs reavinst eller reaförlust automatiskt enligt nedan:

Anläggningens restvärde vid utrangeringstillfället finns bokfört i debet på konto 67320. Försäljningen är bokförd i kredit på konto 67310. Summan av all bokföring på kontogruppen 67 ska alltid vara noll. Systemet bokar reavinst/förlust vid utrangeringstillfället automatiskt. Kontrollera efter utrangeringen att summan av kontogruppen 67 blir +/- 0 genom att i HB10, fylla i konto 67* och din org.enhet, därefter stjärnor i alla övriga fält.


Inbyte av anläggningstillgång (återlämning av gammal utrustning vid köp av ny)
När man köper en ny utrustning och lämnar tillbaka en gammal i inbyte, dras det ofta av en rabatt på köpefakturan för att kompensera för restvärdet på den gamla utrustningen. Anskaffningsvärdet för den nya utrustningen i anläggningsregistret ska endast vara inköpspriset på den nya utrustningen. Inga kreditposter som avser den gamla utrustningen ska ingå i den nya utrustningens värde. Sådana ska istället bokföras i kredit på konto 67310 Maskiner, inventarier, installationer m.m., försäljningsinkomst. Detta gäller endast anläggningar; korttidsinvesteringar lämnas så gott som aldrig i inbyte på grund av sin kortare livslängd.

Leverantörsfakturan för den nya utrustningen konteras alltså så här:
Anskaffningsvärdet på den nya utrustningen: konto 10000, Anlägg-raden.
Eventuell rabatt för den gamla utrustningen som lämnats i byte: konto 67310 i kredit.

Den gamla utrustningen betraktas som såld och ska utrangeras ur anläggningsregistret. Blankett EA16 för utrangering och försäljning ska skickas till AEU. Hanteringen av en eventuell reavinst eller reaförlust sker på samma sätt som vid vanlig försäljning av inventarie, se ovan.

 

Innehållsansvarig: Hanna Mörtberg 07 mars 2019

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.