Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • International networks
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Services and Support/
  • Financial administration/
  • Accounting questions/
  • Redovisa intäkter/
  • Försäljning av inventarier/
  • Go to Services and Support Financial administration
    • A-Ö
    • Kontakter ekonomi
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • AEU-nytt
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Financial administration system Raindance
    • Invoice address
    • Financial management
    • Research support - administration
    • Kontraktsdatabas KDB
    • Accounting questions
      • Anläggningstillgångar
      • Avslut av projekt
      • Handkassa
      • Lokalkostnader
      • Internränta
      • IT-avgift
      • Lokalprojekt
      • Conferences/indirect cost exemptions
      • Medfinansiering
      • Mervärdeskatt - Moms
      • Omfördelning av balanserat kapital
      • Redovisa intäkter
        • Avgiftsfinansierade studenter
        • Avgiftsintäkter
        • Försäljning av inventarier
      • Accounting costs
      • Redovisningsmodellen
      • Redovisningsplan
      • Utlägg
      • Verifikationer
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Försäljning av inventarier

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Regler för försäljning av inventarier

Försäljning av inventarier till anställda och studenter

I enlighet med rektorsbeslut den 12 februari 2008 skall försäljning av inventarier vid Uppsala universitet till anställda och studenter ske i enlighet med Regler för försäljning av inventarier till anställda och studenter vid Uppsala universitet, UFV 2008/159. Notera att regelverket börjar på sidan tre, efter rektorsbeslutet.

Vid försäljning skall alltid skriftligt avtal tecknas. Juridiska avdelningen rekommenderar att rektorsbeslutet (mallavtal) används.

Content owner: Åsa Isacson 27 mars 2020

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Försäljning av inventarier

Försäljning av inventarier utanför universitetet

Försäljning externt utanför Uppsala universitet får enligt Ekonomistyrningsverkets regler ske ”om egendomen inte längre behövs för statens verksamhet eller blivit obrukbar”. Det får tolkas som att man i praktiken bör kontrollera behovet åtminstone på sin egen institution samt gärna även med granninstitutioner eller någon annan del av universitetets verksamhet där det kan tänkas att egendomen kan behövs. Därefter kan man gå vidare med en extern försäljning.

I övrigt gäller samma regler vid försäljning utanför universitetet som till anställda och studenter vid universitetet, se länken till rektorsbeslutet ovan.

Bokföring vid försäljning och inbyte av inventarier

Kundfaktura
Det ska inte debiteras någon utgående moms vid försäljningen. Priset ska dock fastställas till vad varan skulle kosta i handeln inklusive moms, så att man ”tar höjd” för momsen i försäljningspriset. Anledningen till att fakturan är momsbefriad ska stå på fakturan. Skriv t ex ”Ingen moms debiteras vid försäljning av inventarier”.

Vid försäljning av en anläggningstillgång ska försäljningsinkomsten krediteras konto 67310 Maskiner, inventarier, installationer m.m., försäljningsinkomst. Vid försäljning av korttidsinvesteringar ska kundfakturan konteras som ”vanlig” försäljning på intäktskonto 33610/33620 Övrig försäljning av varor, inom/utomstatliga (vid verksamhet 120 eller 230) eller 31410/31420 AvgF 4 Intäkter av övrig försäljning av varor, inom/utomstatliga (övriga verksamhet).

Utrangering och eventuell reavinst eller -förlust
När anläggningstillgången är såld ska den utrangeras ur anläggningsregistret. Fyll i blankett EA16 Utrangering av anläggning i Raindance och skicka till AEU (avdelningen för ekonomi och upphandling).

Vid utrangeringen bokförs den utrangerade tillgångens eventuella restvärde automatiskt på konto 67320 Maskiner, inventarier, installationer m.m., bokfört värde. I samband med utrangeringen bokförs reavinst eller reaförlust automatiskt enligt nedan:

Anläggningens restvärde vid utrangeringstillfället finns bokfört i debet på konto 67320. Försäljningen är bokförd i kredit på konto 67310. Summan av all bokföring på kontogruppen 67 ska alltid vara noll. Systemet bokar reavinst/förlust vid utrangeringstillfället automatiskt. Kontrollera efter utrangeringen att summan av kontogruppen 67 blir +/- 0 genom att i HB10, fylla i konto 67* och din org.enhet, därefter stjärnor i alla övriga fält.


Inbyte av anläggningstillgång (återlämning av gammal utrustning vid köp av ny)
När man köper en ny utrustning och lämnar tillbaka en gammal i inbyte, dras det ofta av en rabatt på köpefakturan för att kompensera för restvärdet på den gamla utrustningen. Anskaffningsvärdet för den nya utrustningen i anläggningsregistret ska endast vara inköpspriset på den nya utrustningen. Inga kreditposter som avser den gamla utrustningen ska ingå i den nya utrustningens värde. Sådana ska istället bokföras i kredit på konto 67310 Maskiner, inventarier, installationer m.m., försäljningsinkomst. Detta gäller endast anläggningar; korttidsinvesteringar lämnas så gott som aldrig i inbyte på grund av sin kortare livslängd.

Leverantörsfakturan för den nya utrustningen konteras alltså så här:
Anskaffningsvärdet på den nya utrustningen: konto 10000, Anlägg-raden.
Eventuell rabatt för den gamla utrustningen som lämnats i byte: konto 67310 i kredit.

Den gamla utrustningen betraktas som såld och ska utrangeras ur anläggningsregistret. Blankett EA16 för utrangering och försäljning ska skickas till AEU. Hanteringen av en eventuell reavinst eller reaförlust sker på samma sätt som vid vanlig försäljning av inventarie, se ovan.

 

Content owner: Hanna Mörtberg 07 mars 2019

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Whistleblower function
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.