Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö
    • Att vara anställd
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Kompetensutveckling och karriär
    • Lön och förmåner
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester, ledighet och VAB
    • Sjuk- och friskanmälan
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • IT och telefoni
    • Kommunikation
    • Konferens och resfria möten
    • Lokaler
    • Kris och krisstöd
    • Miljöarbete
    • Mål- och regelsamlingen
    • Rekrytera och anställa
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Tillgänglighet och olika stöd
    • Upphandling
  • Forska
    • Avhandlingsproduktion
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forsknings- och utbildningsstrategier
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Utvärderingar
    • Stöd för samverkan
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Internationellt utbyte
    • Juridik och ramverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår och terminer
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumnverksamhet
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationalisering
    • Kalendarium
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Ledning och organisation
    • Lokalvård
    • Mål och strategier
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Uppsala universitets arkiv
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
    Arbetstid Arbetsmiljö Att vara anställd Ersättningar/utlägg
    Friskvård Kompetensutveckling och karriär Lön och förmåner Nyanställd
    Nätverk Semester, ledighet och VAB Sjuk- och friskanmälan
  • Stöd och service
    Beställa varor och tjänster Blanketter, mallar och verktyg Campusområden/institutioner m.m. Dataskyddsförordningen Diariet - W3D3 Ekonomi Försäkringar
    Handböcker IT och telefoni Kommunikation Konferens och resfria möten Lokaler Kris och krisstöd Miljöarbete
    Mål- och regelsamlingen Rekrytera och anställa Resor Studentrekrytering Säkerhet Tillgänglighet och olika stöd Upphandling
  • Forska
    Avhandlingsproduktion Avtal Finansiering Forskarutbildning
    Forskningsetik Forsknings- och utbildningsstrategier Geodata och GIS Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    Kommunicera din forskning Publicera och registrera Utvärderingar Stöd för samverkan
  • Undervisa
    Distansundervisning E-lärande Internationellt utbyte Juridik och ramverk Konferenser, kurser och seminarier
    Kvalitet och utvärdering Läsår och terminer Pedagogisk utveckling Studieadministration Studentportalen
    Stöd och service till lärare Stöd och service till studenter Utbildningens ramar Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    Akademiska högtider Alumnverksamhet E-förvaltning Film- och nyhetskanaler Fundraising, donationer och sponsring
    Internationalisering Kalendarium Lika villkor Lediga jobb Ledning och organisation
    Lokalvård Mål och strategier Priser och utmärkelser Pågående projekt Uppsala universitets arkiv
  • Katalogen Nytt

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support

Här-är-du Här-är-du

  • Administrativ information/
  • Vårt UU/
  • Kalendarium/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

Det finns innehåll kopplat till denna sidan

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Kalendarium

External Calendar Detail Portlet

18 februari, kl. 14.00 – 16.00 Rektorsseminarium om Open Access och Plan S
Seminariet inleds av rektor och modereras av prorektor. Övriga medverkande är Sverker Holmgren, Laia Caja från Junior Faculty, Linda Vidlund från universitetsbiblioteket och Hanne Fjelde från institutionen för freds- och konfliktforskning. Presentationer och diskussion står på agendan. Ingen föranmälan – välkommen!
19 februari, kl. 11.00 – 12.00 Öppet informationsmöte om Universitetsgemensam IT
Välkommen till ett av flera öppna informationsmöten om de förändringar som planeras inom IT-verksamheten vid Uppsala universitet. Vilka förändringar kommer att genomföras, och hur påverkar de mig som medarbetare? Ställ frågor och dela med dig av dina tankar till projektgruppen. Ingen föranmälan behövs. Möten hålls på flera platser den 15/2 och 19/2, välkommen till det möte som passar bäst.
19 februari, kl. 13.00 – 14.00 Öppet informationsmöte om Universitetsgemensam IT
Välkommen till ett av flera öppna informationsmöten om de förändringar som planeras inom IT-verksamheten vid Uppsala universitet. Vilka förändringar kommer att genomföras, och hur påverkar de mig som medarbetare? Ställ frågor och dela med dig av dina tankar till projektgruppen. Ingen föranmälan behövs. Möten hålls på flera platser den 15/2 och 19/2, välkommen till det möte som passar bäst.
19 februari, kl. 15.00 – 16.00 Öppet informationsmöte om Universitetsgemensam IT
Välkommen till ett av flera öppna informationsmöten om de förändringar som planeras inom IT-verksamheten vid Uppsala universitet. Vilka förändringar kommer att genomföras, och hur påverkar de mig som medarbetare? Ställ frågor och dela med dig av dina tankar till projektgruppen. Ingen föranmälan behövs. Möten hålls på flera platser den 15/2 och 19/2, välkommen till det möte som passar bäst.
20 februari, kl. 13.00 – 15.00 Avhandlingssupport på EBC
Kom förbi så hjälper vi dig med dina frågor om ditt avhandlingsarbete. T.ex. praktiska saker kring produktion och registrering av avhandling och delarbeten, samt frågor om hur man registrerar i DiVA.
21 februari, kl. 13.15 – 15.00 Introduction to Python
Välkommen till en workshop om programspråket Python. Vi introducerar grunderna i programmering och urval av recept för modellering, automatisering och visualisering i Python.
21 februari, kl. 16.00 – 18.00 Gender Travels: Feminism, Violence and Male Authority in an Age of Right-Wing Populism
An open lecture with Prof. Clare Hemmings on feminism, violence and male authority in an age of right-wing populism.
22 februari, kl. 11.30 – 13.00 Decolonising Queer-Feminist Pedagogies: Teaching Trans/Gender in the Face of the Rise of the Global Right
An open lecture with Dr Alyosxa Tudor on teaching trans/gender in the face of the rise of the global right.
25 februari, kl. 14.15 – 15.30 Introduktion till Zotero
I introduktionskursen hjälper vi dig att komma igång, installera programvaran och skapa ett konto. Vi visar hur du sparar referenser till Zotero från artikeldatabaser, kataloger och webbsidor, bifogar PDF-filer, samt hur du infogar källhänvisningar och skapar litteraturlistor i ditt dokument.
25 februari, kl. 15.15 – 16.15 Working with research integrity - PRINTEGER guidance for research performing organisations
The topic to be discussed is how we promote research integrity in institutions. How is integrity manifested in everyday research and what are the conditions for successful integrity work? We will learn about the empirical results from PRINTEGER as well as their evidence-based recommendations for how to foster a culture of responsible research.
26 februari, kl. 09.15 – 11.45 EndNote steg 1 och 2
En kurs med många praktiska övningar i att använda referenshanteringsprogrammet EndNote.
26 februari, kl. 09.30 – 11.00 Introduktion till Zotero
I introduktionskursen hjälper vi dig att komma igång, installera programvaran och skapa ett konto. Vi visar hur du sparar referenser till Zotero från artikeldatabaser, kataloger och webbsidor, bifogar PDF-filer, samt hur du infogar källhänvisningar och skapar litteraturlistor i ditt dokument.
27 februari, kl. 09.00 – 16.00 Introduktionsdag för nyanställda
Syftet med dagen är att välkomna alla nyanställda och ge inblickar i Uppsala universitets verksamhet och organisation. En förhoppning är att dagen inte bara ska vara informationsrik och intressant utan även social och trevlig för dig som är ny. Obs! Anmälan krävs
27 februari, kl. 13.00 – 15.00 Avhandlingssupport på Campus Gamla torget
Kom förbi så hjälper vi dig med dina frågor om ditt avhandlingsarbete. T.ex. praktiska saker kring produktion och registrering av avhandling och delarbeten, samt frågor om hur man registrerar i DiVA.
27 februari, kl. 16.00 – 18.00 Samtal kring AI med Karim och Thomas
Kom och få inblick i ett av vår tids mest aktuella ämnen, AI (Artificial Intelligence). Hur ser AI:s tekniska kärna ut? Hur kan AI användas inom medicinsk diagnostik, forskning och samhällsplanering? Vad gör Sverige och Uppsala universitet inom AI? Vilka är de sociala konsekvenserna av AI? Hur påverkar AI vår normbildning?
28 februari, kl. 15.15 – 17.00 Epideictic Rhetoric at the Museum of Moscow and the Cult of the Great Patriotic War in Putin’s Russia
28 februari, kl. 16.15 – 17.00 En kvart över med Karolina Wiell: ”Bad är hälsa”
Välkommen till en föreläsning inom Uppsala universitetsbiblioteks serie En kvart över. Den här gången med Karolina Wiell, nybliven doktor vid Ekonomisk-historiska institutionen. Vi bjuder på dryck och tilltugg! Evenemanget är öppet för allmänheten och kräver ingen föranmälan.
05 mars, kl. 09.00 – 11.00 Har du funderingar angående personuppgifter, dataskydd och informationssäkerhet?
Universitetets dataskyddsombud och informationssäkerhetssamordnare inbjuder till dialog med fokus både på dataskyddsförordningen och på informationssäkerhet. Vi vill nu ge tillfälle för den som har frågor och funderingar att lyfta dessa mer enskilt. Tisdagen den 5/3 kl. 09.00 -11.00 finns vi på plats i A-linjen på BMC för att svara på dina frågor.
07 mars, kl. 13.00 – 15.00 Introduktion till avhandlingsmallen för Word
Kursen är för dig som arbetar med vår avhandlingsmall för Word. Kursen är kostnadsfri och du kan delta oavsett hur långt du har kommit i skrivandet. Vi går igenom hur du jobbar med mallen och vad du bör tänka på när du arbetar med figurer och bilder. Alla doktorander är välkomna, ingen tidigare erfarenhet av att arbeta med mallar krävs.
07 mars, kl. 14.00 – 16.00 Design Thinking - workshop
Design Thinking är en praktisk metod för att uppmuntra kreativa lösningar på praktiska problem under en designerprocess.
08 mars, kl. 09.00 – 11.30 "Det händer inte mig" - informationssäkerhet, introduktionskurs
En översiktlig kurs i informationssäkerhet som bl.a. tar upp riskerna med bristfälliga lösenord, lagra forskningsdata på mobila enheter, känsliga personuppgifter, molntjänster m.m.
08 mars, kl. 10.30 – 11.45 Introduktion till Zotero
I introduktionskursen hjälper vi dig att komma igång, installera programvaran och skapa ett konto. Vi visar hur du sparar referenser till Zotero från artikeldatabaser, kataloger och webbsidor, bifogar PDF-filer, samt hur du infogar källhänvisningar och skapar litteraturlistor i ditt dokument.
08 mars, kl. 13.30 – 14.30 NVivo for Qualitative Data Analysis step 2
Welcome to a training session in which we will work with NVivo, software for qualitative data analysis. The session is suitable for those who are already familiar with the basic features covered in step 1.
12 mars, kl. 09.00 – 12.00 Accessdagen: Nya material och den cirkulära utmaningen
12 mars, kl. 13.15 – 14.15 Introduktion till Mendeley
I introduktionskursen hjälper vi dig att komma igång, installera programvaran och skapa ett konto. Vi går igenom hur man sparar referenser till Mendeley, bifogar PDF-filer till ditt Mendeley bibliotek, samt infogar källhänvisningar och skapar litteraturlistor i ditt dokument.
13 mars, kl. 10.30 – 11.30 Introduktion till Mendeley
I introduktionskursen hjälper vi dig att komma igång, installera programvaran och skapa ett konto. Vi går igenom hur man sparar referenser till Mendeley, bifogar PDF-filer till ditt Mendeley bibliotek, samt infogar källhänvisningar och skapar litteraturlistor i ditt dokument. Denna kurs är kostnadsfri och öppen för studenter och anställda vid Uppsala universitet.
13 mars, kl. 14.15 – 16.00 Brush up your information seeking skills
Denna workshop riktar sig till dig som vill uppdatera dina kunskaper i informationssökning. Under workshopen kommer vi fokusera på samhällsvetenskapliga ämnen och/eller juridik.
15 mars, kl. 09.00 – 15.00 Konferens om utbildningsutvärderingar
Välkommen till Uppsala universitets konferens om utbildningsutvärderingar
15 mars, kl. 09.30 – 12.00 EndNote steg 1 och 2
En kurs med många praktiska övningar i att använda referenshanteringsprogrammet EndNote.
19 mars, kl. 09.30 – 11.00 Zotero Advanced
För dig som redan kan Zotero men som vill lära dig mer.
19 mars, kl. 13.15 – 15.00 Introduction to R-programming
Välkommen till en introduktion till R-programmering. Varför använda R och vad innebär det? Vi går översiktligt igenom att importera, automatisera och exportera med R och RStudio.
20 mars, kl. 13.15 – 14.30 Introduktion till Zotero
I introduktionskursen hjälper vi dig att komma igång, installera programvaran och skapa ett konto. Vi visar hur du sparar referenser till Zotero från artikeldatabaser, kataloger och webbsidor, bifogar PDF-filer, samt hur du infogar källhänvisningar och skapar litteraturlistor i ditt dokument.
22 mars, kl. 09.00 – 10.00 Biblioteksintroduktion för universitetsanställda
Välkommen på en introduktion till universitetsbiblioteket för dig som är nyanställd eller bara nyfiken forskare/doktorand/lärare eller övrig universitetsanställd. Vi berättar om den service vi erbjuder och det finns tid att ställa frågor.
23 mars, kl. 09.30 – 12.00 Gå för alla hjärnor – Bissen Brainwalk
Den 23 mars har du chans att göra en insats - häng med på Uppsalas mest angelägna promenad. Genom att bidra med 50 kr eller valfritt högre belopp, möjliggör du att forskningen om hjärnan drivs framåt.
28 mars, kl. 09.00 – 11.00 Ställ dina frågor om informationssäkerhet och dataskyddsförordningen
Universitetets dataskyddsombud och informationssäkerhetssamordnare inbjuder till dialog med fokus både på dataskyddsförordningen och på informationssäkerhet.
29 mars, kl. 09.15 – 11.45 EndNote steg 1 och 2
En kurs med många praktiska övningar i att använda referenshanteringsprogrammet EndNote.
02 april, kl. 10.00 – 12.00 Ung och ny i Sverige – en vardag på ett sidospår
Mirjam Hagström är filosofie doktor vid Tema barn, Linköpings universitet, och arbetar som lektor på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2018 med avhandlingen Raka spår, sidospår, stopp: Vägen genom gymnasieskolans språkintroduktion som ung och ny i Sverige.
04 april, kl. 13.00 – 15.00 Introduktion till avhandlingsmallen för Word
Kursen är för dig som arbetar med vår avhandlingsmall för Word. Kursen är kostnadsfri och du kan delta oavsett hur långt du har kommit i skrivandet. Vi går igenom hur du jobbar med mallen och vad du bör tänka på när du arbetar med figurer och bilder. Alla doktorander är välkomna, ingen tidigare erfarenhet av att arbeta med mallar krävs.
04 april, kl. 13.15 – 15.00 Introduction to Python
Välkommen till en workshop om programspråket Python. Vi introducerar grunderna i programmering och urval av recept för modellering, automatisering och visualisering i Python.
05 april, kl. 10.30 – 11.45 Introduktion till Zotero
I introduktionskursen hjälper vi dig att komma igång, installera programvaran och skapa ett konto. Vi visar hur du sparar referenser till Zotero från artikeldatabaser, kataloger och webbsidor, bifogar PDF-filer, samt hur du infogar källhänvisningar och skapar litteraturlistor i ditt dokument.
12 april, kl. 09.15 – 11.45 EndNote steg 1 och 2
En kurs med många praktiska övningar i att använda referenshanteringsprogrammet EndNote.
16 april, kl. 09.30 – 11.00 Introduktion till Zotero
I introduktionskursen hjälper vi dig att komma igång, installera programvaran och skapa ett konto. Vi visar hur du sparar referenser till Zotero från artikeldatabaser, kataloger och webbsidor, bifogar PDF-filer, samt hur du infogar källhänvisningar och skapar litteraturlistor i ditt dokument.
16 april, kl. 14.30 – 16.30 NVivo for Qualitative Data Analysis step 1
Welcome to a training session in which we will work with NVivo. The session is suitable for beginners or those who are familiar with NVivo but need an update on features covered.
18 april, kl. 10.30 – 11.30 NVivo for Qualitative Data Analysis step 2
Welcome to a training session in which we will work with NVivo, software for qualitative data analysis. The session is suitable for those who are already familiar with the basic features covered in step 1.
23 april, kl. 14.15 – 15.30 Introduktion till Zotero
I introduktionskursen hjälper vi dig att komma igång, installera programvaran och skapa ett konto. Vi visar hur du sparar referenser till Zotero från artikeldatabaser, kataloger och webbsidor, bifogar PDF-filer, samt hur du infogar källhänvisningar och skapar litteraturlistor i ditt dokument.
03 maj, kl. 09.00 – 10.00 Biblioteksintroduktion för universitetsanställda
Välkommen på en introduktion till universitetsbiblioteket för dig som är nyanställd eller bara nyfiken forskare/doktorand/lärare eller övrig universitetsanställd. Vi berättar om den service vi erbjuder och det finns tid att ställa frågor.
09 maj, kl. 10.30 – 11.30 Introduktion till Mendeley
I introduktionskursen hjälper vi dig att komma igång, installera programvaran och skapa ett konto. Vi går igenom hur man sparar referenser till Mendeley, bifogar PDF-filer till ditt Mendeley bibliotek, samt infogar källhänvisningar och skapar litteraturlistor i ditt dokument. Denna kurs är kostnadsfri och öppen för studenter och anställda vid Uppsala universitet.
10 maj, kl. 09.15 – 11.45 EndNote steg 1 och 2
En kurs med många praktiska övningar i att använda referenshanteringsprogrammet EndNote.
16 maj, kl. 13.15 – 15.00 Introduction to R-programming
Välkommen till en introduktion till R-programmering. Varför använda R och vad innebär det? Vi går översiktligt igenom att importera, automatisera och exportera med R och RStudio.
22 maj, kl. 09.15 – 11.00 Brush up your information seeking skills
Denna workshop riktar sig till dig som vill uppdatera dina kunskaper i informationssökning. Under workshopen kommer vi fokusera på samhällsvetenskapliga ämnen och/eller juridik.
23 maj, kl. 13.00 – 15.00 Introduktion till avhandlingsmallen för Word
Kursen är för dig som arbetar med vår avhandlingsmall för Word. Kursen är kostnadsfri och du kan delta oavsett hur långt du har kommit i skrivandet. Vi går igenom hur du jobbar med mallen och vad du bör tänka på när du arbetar med figurer och bilder. Alla doktorander är välkomna, ingen tidigare erfarenhet av att arbeta med mallar krävs.
10 juni, kl. 13.30 – 15.30 NVivo for Qualitative Data Analysis step 1
Welcome to a training session in which we will work with NVivo. The session is suitable for beginners or those who are familiar with NVivo but need an update on features covered.
11 juni, kl. 09.30 – 12.00 EndNote steg 1 och 2
En kurs med många praktiska övningar i att använda referenshanteringsprogrammet EndNote.
12 juni, kl. 09.30 – 11.00 Introduktion till Zotero
I introduktionskursen hjälper vi dig att komma igång, installera programvaran och skapa ett konto. Vi visar hur du sparar referenser till Zotero från artikeldatabaser, kataloger och webbsidor, bifogar PDF-filer, samt hur du infogar källhänvisningar och skapar litteraturlistor i ditt dokument.
12 juni, kl. 10.30 – 11.30 NVivo for Qualitative Data Analysis step 2
Welcome to a training session in which we will work with NVivo, software for qualitative data analysis. The session is suitable for those who are already familiar with the basic features covered in step 1.
01 oktober, kl. 13.00 – 16.00 Validering av reell kompetens för tillgodoräknande
Hur gör man för att bedöma någons kompetens när den inte är formellt dokumenterad? Detta är en workshop för dig som är intresserad av att fortbilda dig kring frågor om validering av reell kompetens. Den riktar sig till all personal som är delaktig i ärenden som gäller tillgodoräknanden, från vägledning till beslutsfattare.
23 oktober, kl. 09.00 – 16.00 Tea-dagen 2019
Inspirationsdag för universitetets alla tekniker och administratörer.
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris