Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
    • Tillgänglighet och stöd
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona: inför vt-21
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Kvalitetsutveckling
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Administrativ information/
  • Vårt UU/
  • Kalendarium/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Kalendarium

External Calendar Detail Portlet

27 januari, kl. 08.00 – 09.45 Take Off: How to create impact in society + planning for impact workshop Att prata om forskningens genomslag i samhället är en sak men hur går man från ord till handling? Vi guidar dig i en metod, Impact Planning Canvas, som hjälper dig att på ett strukturerat sätt identifiera och beskriva de önskvärda långsiktiga effekterna av dina forskningsresultat. 27 januari, kl. 12.15 – 12.45 Omvärldsbevakning för forskare: håll dig uppdaterad med prenumerationer och flöden I den här miniföreläsningen behandlas olika verktyg som hjälper dig att hålla koll på nya vetenskapliga artiklar och andra relevanta texter inom ditt forskningsområde. Vi tittar på hur man kan hitta och följa tidskrifter med hjälp av BrowZine, hur man prenumererar på en sökning i en databas och vad RSS-flöden är. 28 januari, kl. 14.00 – 16.30 30 years with the Baltic Sea Environment: What has happened and where are we heading? Det här är del 1 av seminarieserien "Space Bridges 2.0" organiserat av the Baltic University Programme. Under den första sessionen kommer vi fokusera på Östersjöns miljöutveckling efter kalla krigets slut. Vi kommer både djupdyka in i havets biologiska status, likväl de möjligheter och utmaningar som dess återställande står inför. Seminariet ges på engelska. 28 januari, kl. 16.15 – 17.30 Öppna samtal i nedstängd tid Fakultetsövergripande litteraturseminarium Alla studenter och anställda vid Uppsala universitet är välkomna! 29 januari, kl. 09.00 – 15.30 Östersjödagarnas webbseminarier Blått Centrum Gotland tillsammans med aktörer runt om i landet arrangerar en heldag med fokus på Östersjön. 02 februari, kl. 09.30 – 10.30 Doktorandfrukost - Online Är du doktorand inom humaniora eller teologi? Då är du välkommen till en Zoom-frukost med biblioteket! Vi berättar om vår forskarservice och vilket stöd vi erbjuder. Vi pratar exempelvis om informationssökning, digitala verktyg, publicering och open access och informerar om publiceringsstrategier och hur du kan öka din synlighet. 02 februari, kl. 13.15 – 15.00 Livet efter disputation - arbetslivsperspektiv och karriärvägar inom och efter forskarutbildning Välkomna till ett digitalt vinterseminarium med fokus på arbetsliv och karriärvägar inom och efter forskarutbildning. Seminariet ges som en del av Uppsala universitets årliga konferens om utbildningsutvärderingar (som ges i en digital version 17-18 mars 2021). Sista anmälningsdag 27 januari. 02 februari, kl. 16.00 – 18.00 A Swedish-American Journey of Innovation in Cancer Research Seminarium med fokus på trippelhelixmodellen, det svenska lärarundantaget och hur dessa stimulerar akademisk innovation. Evenemanget hålls på engelska, mer information https://www.kalendarium.uu.se/Evenemang/?eventId=58770 10 februari, kl. 13.00 – 14.30 Publicera böcker med open access - seminarium med Routledge Emilie Coin and Sarah Hyde, Commissioning Editors for Education at Routledge will be presenting on publishing your next academic book. 10 februari, kl. 13.15 – 15.00 Emotional Circus Seminar 11: Interaction and Emotion on Social Media Välkomna till Emotionscircus – vår tvärvetenskapliga seminarieserie om känsloforskning. Seminarieserien är öppen för alla forskare på Uppsala universitet som är intresserade av temat. 11 februari Online-desinformation: en integrerad bild Syftet med evenemanget är att skapa en tvärvetenskaplig bild av forskning om desinformation i Norden och sammanlänka den med utomvetenskapliga perspektiv samt främja samarbete. Obligatorisk gratis registrering för att närvara. 15 februari, kl. 09.00 – 15.00 One page proposal För de som har kommit ganska långt i sin ansökan. Alla som deltar får skicka in titel och abstrakt på sin ansökan och deltagarna ger synpunkter på varandras ansökningar. 17 februari, kl. 10.00 – 12.00 Invisible Borders: Administrative Barriers and Citizenship in Italian Municipalities Det tvärdisciplinära nätverket Migration som juridisk och politisk process bjuder in till seminarium med Enrico Gargiulo från University of Bologna. 17 februari, kl. 10.00 – 12.00 Infoglue-kurs: Genomgång och avslutning Infoglue-kursen ges nu som självstudieövningar med ett uppstartstillfälle och ett avslutningstillfälle. 17 februari, kl. 12.00 – 13.00 Role-play in teaching and learning Role-play is well-established as a teaching and learning activity, but perhaps also an under-utilized pedagogic approach to engaging and challenging your students? On-campus, or online, teachers are exploring and developing various formats of role-play to hone student skills and understanding. 17 februari, kl. 13.15 – 15.00 Interdisciplinary possibilities, practices and challenges - seminar series, fourth seminar Välkommen till Circus seminarieserie: Tvärvetenskapliga möjligheter, praxis och utmaningar. Vårt fjärde seminarium heter Karriär - Tvärvetenskap, att skriva och publicera (på engelska). 18 februari, kl. 09.30 – 10.45 Introduktion till Zotero - Online I introduktionskursen hjälper vi dig att komma igång, installera programvaran och skapa ett konto. Vi visar hur du sparar referenser till Zotero från artikeldatabaser, kataloger och webbsidor, bifogar PDF-filer, samt hur du infogar källhänvisningar och skapar litteraturlistor i ditt dokument. Denna kurs är kostnadsfri och öppen för studenter och anställda vid Uppsala universitet. 18 februari, kl. 09.30 – 10.30 Biblioteksintroduktion för universitetsanställda - Online Välkommen på en introduktion till universitetsbiblioteket! 19 februari, kl. 10.00 – 12.00 Seminar series on equal opportunities in physics: Part 1 TBA 02 mars, kl. 11.00 – 11.45 Infoglue-kurs: Uppstart Infoglue-kursen ges nu som självstudieövningar med ett uppstartstillfälle och ett avslutningstillfälle. 04 mars, kl. 09.15 – 12.00 Grundläggande kunskaper om immateriella rättigheter (IP) Seminariet ger dig en introduktion till olika typer av IP och deras relevans för akademisk forskning. Dessutom presenteras en översikt över de internationella system som är relevanta för patent, varumärken, upphovsrätt och industriell design. Vi diskuterar även hur man skyddar en produkt eller idé med olika typer av IP. 04 mars, kl. 09.30 – 11.30 NVivo för kvalitativ dataanalys - steg 1 - Online Bekanta dig med NVivo och börja koda din data 04 mars, kl. 09.30 – 10.30 Doktorandfrukost - Online Är du doktorand inom humaniora eller teologi? Då är du välkommen till en Zoom-frukost med biblioteket! Vi berättar om vår forskarservice och vilket stöd vi erbjuder. Vi pratar exempelvis om informationssökning, digitala verktyg, publicering och open access och informerar om publiceringsstrategier och hur du kan öka din synlighet. 09 mars, kl. 13.15 – 15.00 Tvärvetenskapliga möjligheter, praxis och utmaningar - en seminarieserie, femte seminariet Välkommen till Circus seminarieserie: Tvärvetenskapliga möjligheter, praxis och utmaningar. Vårt femte seminarium heter Övningar och färdigheter - Tvärvetenskap och det akademiskt seminariet (på engelska). 11 mars, kl. 09.15 – 12.00 Grundläggande om patent och att hitta användbar information från patent Seminariet behandlar grunderna för patentsystemet; vad ett patent är, vad som kan patenteras och vad nyttan med ett patent är. Du kommer även att lära dig mer om patentdatabaser och hur man söker efter patentinformation och kan hitta och tolka relevant teknisk och juridisk information från patentlitteratur. 17 mars, kl. 09.15 – 18 mars, kl. 15.00 Konferens om utbildningsutvärderingar Välkommen till Uppsala universitets interna årliga konferens om utbildningsutvärderingar 17-18 mars 2021. Konferensen ges i en digital version denna gång. 18 mars, kl. 09.15 – 12.00 Att kommunicera forskning ur ett nyttoperspektiv Seminariet ger en praktisk översikt av några användbara verktyg för att strukturera och presentera forskningsresultat ur ett kommersiellt perspektiv eller med avseende på annan samhällsnytta. Metoderna är Business Model Canvas, Lean Canvas och SRI NABC. 25 mars, kl. 09.15 – 12.00 Kommersialisering av forskningsresultat Seminariet handlar om olika aspekter av kommersialisering av forskningsresultat och hur en inventering av immateriella tillgångar inom ett projekt kan göras. Du kommer också få en översiktlig presentation av det kostnadsfria stöd för kommersialisering och annat nyttiggörande som UU Innovation erbjuder. 06 april, kl. 10.00 – 12.00 Infoglue-kurs: Genomgång och avslutning Infoglue-kursen ges nu som självstudieövningar med ett uppstartstillfälle och ett avslutningstillfälle. 27 april, kl. 11.00 – 11.45 Infoglue-kurs: Uppstart Infoglue-kursen ges nu som självstudieövningar med ett uppstartstillfälle och ett avslutningstillfälle. 25 maj, kl. 10.00 – 12.00 Infoglue-kurs: Genomgång och avslutning Infoglue-kursen ges nu som självstudieövningar med ett uppstartstillfälle och ett avslutningstillfälle. 08 juni, kl. 09.30 – 11.00 Boost your information seeking skills - Online Denna workshop riktar sig till doktorander, post docs eller forskare som vill uppdatera sina kunskaper i informationssökning. 16 juni, kl. 09.30 – 11.30 EndNote steg 3 Denna workshop består av praktiska övningar och vänder sig till dig som redan gått introduktionskursen och/eller redan använder EndNote.
  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris