Presstjänsten - nå medier och sprid forskning
Universitetets presstjänst når du på: press@uu.se eller 070-167 92 96
Många medier är intresserade av den kunskap och forskning som finns vid universitetet. Om du vill göra dig tillgänglig för journalister som har frågor om ditt ämnesområde är det bra att tänka på att:
- Hålla dina kontaktuppgifter i universitetskatalogen uppdaterade, med telefonnummer man kan nå dig på. Fyll i nyckelord och skriv en kort beskrivning av vad du arbetar med.
- Låta oss på presstjänsten veta om du kan bidra med kunskap och perspektiv i en fråga som är i ropet just nu.
- Kontakta presstjänsten om du har kommande eller pågående projekt som du tror kan vara intressanta för allmänheten.
- Ta gärna själv kontakt med journalister som du tror är intresserade av ditt arbete (men tänkt inte bara lokalt).
Pressmeddelanden om forskningsresultat
Om du har en publicering på gång som du gärna skulle vilja berätta mer om i media så kontakta presstjänsten och berätta kort om de mest intressanta slutsatserna. Eftersom det produceras mycket forskning vid Uppsala universitet måste vi göra ett urval. I urvalet väger vi in både nyhetsvärde och vetenskaplig tyngd.
Universitetet skickar endast ut pressmeddelanden om forskningsartiklar som genomgått peer-review eller motsvarande. Pressmeddelandet ska tajmas med den vetenskapliga publiceringen så kontakta oss så snart du fått ett arbete accepterat. Presstjänsten omfattas inte av tidskrifternas embargon.
Underlag för pressmeddelanden
Om du ombeds skicka in underlag till pressmeddelande, skriv en kort sammanfattning om dina viktigaste resultat. Helst på svenska. Försök att se till att din text kan förstås av en allmänintresserad läsare. Håll dig gärna under 2000 tecken.
- Vad är grejen? Välj ut det viktigaste och mest intressanta fyndet.
- Undvik retoriska frågor. Berätta istället direkt vad du kommit fram till.
- Förklara vad resultaten får för betydelse för den som berörs.
- Kortfattad bakgrund av området kan behövas för att sätta resultaten i rätt sammanhang
- Använd gärna bildspråk för att förklara krångliga saker. Ta bort så mycket fackspråk som möjligt.
- Minst en kontaktperson ska anges med mailadress och telefonnummer, gärna mobil.
- Bilder gör pressmeddelandet mer attraktivt. Foton är mer användbara för journalister än grafer och figurer.
Det är viktigt att vi i vår forskningskommunikation inte överdriver resultat och ”lovar för mycket”. De danska universiteten har kommit överens om nationella regler för god forskningskommunikation. De handlar till exempel om:
- Relevans/sammanhang. Berätta om vad är känt sedan tidigare så att dina resultat inte missuppfattas eller uppfattas som mer (eller mindre) betydelsefulla än vad de är.
- Osäkerhet. Beskriv osäkerheter som är kopplade till forskningen. Var tydlig med vilka eventuella begränsningar och svagheter det finns kring resultaten.
- Transparens/intressekonflikter. Var öppen med forskningsfinansiering och samarbetspartners. Gäller också eventuella företagsintressen och kommersialiseringsplaner.
Avhandlingar
Vi skickar pressmeddelanden om (ett urval av) avhandlingar från vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap som oftast är monografier. När det gäller avhandlingar från områdena teknik och naturvetenskap och medicin-farmaci prioriterar vi att göra kommunikationsinsatser när delarbetena/artiklarna publiceras i vetenskaplig tidskrift. Det är också artiklarna som vi kan sprida i våra väl fungerande verktyg för internationellt pressarbete.
Böcker
Vi skickar pressmeddelanden om ett urval av böcker som skrivits ”i tjänsten” och ges ut på akademiska förlag. När det gäller populärvetenskapliga böcker är det främst förlagets uppgift att marknadsföra boken. Ibland skriver våra kollegor om populärvetenskapliga böcker i universitetets egna interna eller externa nyhetskanaler.
Konferenser, evenemang och föreläsningar
Vi skickar endast pressmeddelanden om ett litet urval av alla de evenemang som äger rum vid universitetet. Välkommen att höra av dig till presstjänsten så kan vi resonera kring vad som kan göras kring det event du anordnar. Kanske är det tips till utvalda reportrar som skulle ge störst effekt? Glöm inte att lägga in evenemang som har allmänheten som målgrupp i universitetets centrala kalendarium.
Priser och utmärkelser
Vi skickar pressmeddelanden om universitetets egna större priser och utmärkelser. Vi skickar däremot inte pressmeddelanden om att personer vid universitetet tilldelas externa pris. Ibland skriver våra kollegor om mottagna priser i universitetets egna interna eller externa nyhetskanaler.