Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Vårt UU/
  • Alumnverksamhet/
  • Gå till Vårt UU Alumnverksamhet
    • Alumnutredningen 2021-2022

Alumnverksamhet

Alumnverksamheten vid universitetet

Över 28 000 alumner i fler än 145 länder runt om i världen har valt att bli medlemmar i Uppsala universitets alumnnätverk. Detta globala nätverks medlemmar har tidigare varit studenter med minst fem högskolepoäng eller medarbetare vid Uppsala universitet. Även hedersdoktorer och gästforskare kan bli medlemmar i nätverket.

Alumnverksamhet

Glöm inte att du som anställd vid Uppsala universitet också är välkommen att bli medlem i alumnnätverket.

Alumnteamet vid Development Office driver och samordnar alumnnätverket. Teamets huvuduppdrag är att stödja de delar av organisationen som är alumnerna närmast, det vill säga institutioner, fakulteter och alumnföreningar.

Vi hjälper alumnföreningar med:

  • Rådgivning - Du får hjälp med att komma igång med alumnverksamheten inom ditt program, din institution etc.
  • Kontaktförmedling - Vi hjälper dig komma i kontakt med alumner, t ex när du behöver mentorer eller gästföreläsare.
  • Medlemsregister - Lägg upp föreningens register i Alumnnätverket och få automatisk adressuppdatering, möjlighet att göra e-postutskick etc.
  • Kalendariet - Vi publicerar alumnevenemang i kalendariet
  • Annonsering - Vi ger råd vid annonsering av evenemang (t ex återträffar).
  • Informationsmaterial - Vi kan bidra med visst informationsmaterial som foldrar och tidningar.
  • Toolkits - Vi har tagit fram mallar och användbara tips kring hur du ska gå tillväga för att anordna en alumnevenemang.
  • Examenspaket - Vi lånar ut ett ”kit” som hjälper dig att synliggöra alumnnätverket vid examensceremonier och öka studenternas kännedom om nätverket innan de lämnar universitet.
  • Mallar och textförslag - Vi tillhandahåller mallar och förslag till texter för inbjudningar och tal som du kan ladda ner och anpassa.

Starta en alumnförening Hur gör man? Här finns råd och stöd för att komma igång.

Få inspiration Läs om de alumnföreningar och internationella chapters som finns.

Engagemang och evenemang Alumnteamet har verktyg för att för kunna engagera dina alumner.

Ska ni anordna en examensceremoni?

Kontakta oss på info@alumni.uu.se i god tid innan ceremonin så kan vi hjälpa dig med material, utkast till tal och texter om alumnnätverket.

Träffa våra alumner

Ska du på tjänsteresa? I många länder finns alumner som gärna träffar både forskare och personal från Uppsala. Alla former välkomnas, från en fika till en föreläsning. Kontakta oss på Development Office så hjälper vi dig med kontakt.

Prioriterade kategorier av alumnföreningar och riktlinjer för alumnföreningarna

Här kan du läsa om vilka kategorier av alumnföreningar som är särskilt angelägna för Uppsala universitet samt riktlinjer för nationella respektive internationella föreningar inom Uppsala universitets alumnföreningsnätverk.

Rutiner för nationella och internationella alumnföreningar vid Uppsala universitet

Procedures for categories and requirements for national and international alumni chapters at Uppsala University

Kontakt
Alumnteamet

 

Mer information

  • Uppsala universitets alumnnätverk
  • Riktlinjer för nationella respektive internationella föreningar inom Uppsala universitets alumnföreningsnätverk
  • Kategorier av alumnföreningar som är särskilt angelägna för Uppsala universitet

Innehållsansvarig: info@alumni.uu.se 02 juni 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.