Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Ekonomi/
  • Redovisning/
  • Avslut av projekt/
  • Gå till Stöd och service Ekonomi
    • Ekonomi A-Ö
    • Kontakter
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Ekonomisystemet Raindance
    • Fakturaadress / Leverantörsinformation
    • Finansiering
    • Forskningsstöd – ekonomiadministration
    • Kontraktsdatabas KDB - Arkiv
    • Redovisning
      • Anläggningstillgångar
      • Avslut av projekt
      • Handkassa
      • Internhyra / Lokalkostnader
      • Internränta
      • IT-avgift
      • Lokalprojekt
      • Konferenser - undantag indirekta kostnader
      • Medfinansiering
      • Mervärdeskatt - Moms
      • Omfördelning av balanserat kapital
      • Redovisa intäkter
      • Redovisa kostnader
      • Redovisningsmodellen
      • Redovisningsplan
      • Utlägg
      • Verifikationer
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Avslut av projekt

Avslut och passivsättning av bidragsprojekt

När verksamheten i ett projekt har avslutats och eventuell återbetalning till bidragsgivaren är reglerad ska oförbrukade bidrag, om sådana finns, resultatföras. Oförbrukade bidrag får endast finnas bokförda på ett projekt så länge det är pågående d v s inom dispositionstiden, om slutredovisningen ännu inte har godkänts av finansiären eller om det finns anläggningar med kvarvarande avskrivningskostnader som bidraget ska användas till.

Projekt med anläggningstillgångar kan inte passivsättas. Om ett sådant projekt ska passivsättas, måste anläggningarna först flyttas till ett annat projekt.

För att avsluta ett bidragsprojekt:

Steg 1 är att lösa upp eventuella oförbrukade bidrag och upplupna intäkter. Oförbrukade bidrag ska debiteras konto 273xx för inom- eller utomstatliga medel och krediteras periodiseringskonto 35999/37999. Upplupna bidrag ska krediteras konto 16310/16320 och debiteras konto 35999/37999.

Om det finns andra periodiseringsposter i balansräkningen ska även dessa lösas upp genom att nollställa balanskontot och boka motposten på motsvarande periodiseringskonto i resultaträkningen.

Steg 2 är att bokföra projektets resultat på konton för årets kapitalförändring, 89990 respektive 20900. Överskott debiteras konto 89990 och krediteras 20900, underskott krediteras konto 89990 och debiteras 20900.

Steg 1 och 2 måste göras under samma bokföringsperiod för att inte den automatiska periodiseringsrutinen ska återföra bidraget till oförbrukade bidrag.

När steg 1 och 2 är gjorda har de oförbrukade bidragen resultatförts och projektets resultat har bokförts som balanserat kapital.

Steg 3 är att flytta det balanserade kapitalet på konto 20900 till ett gemensamt projekt. Omföringen får endast göras inom samma verksamhet (VSH). Årets balans på 20900 flyttas från projektet som ska avslutas till det gemensamma projektet. Vid överskott debiteras det gamla projektet på konto 20900 och krediteras det gemensamma projektet på samma konto. Vid underskott krediteras det gamla projektet och det gemensamma projektet debiteras, allt på konto 20900.

Det får inte finnas något saldo kvar på något konto i balansräkningen. Det får inte finnas någon anläggningstillgång bokförd på projektet. Det gäller även utrustning som är helt avskriven. Tidigare års balanser återfinns på konto 20700 och ska också flyttas till det gemensamma projektet. Överskott debiteras då 20700 och krediteras det gemensamma projektet på konto 20700. Underskott krediteras det gamla projektet och debiteras det nya projektet, allt på konto 20700. Konto 20700 är låst, så omföringar i bokföringsportalen cirkuleras till institutionsgranskaren på AEU för att få kontot upplåst.

Efter årsskiftet, vid överföringen av ingående balanser, kommer årets saldo på 20900 gå upp i 20700 och slås ihop med tidigare års saldon.

Steg 4 är att passivmärka projektet i projektmodulen genom att ändra status till ÖPPN och skriva passivmärk i fältet "Kommunikation till AEU". 
Kontrollera följande innan begäran om passivmärkning:

  • Samtliga konton i balansräkningen ska ha saldo 0,00.
  • Får inte finnas någon anläggningstillgång bokförd på projektet. Det gäller även helt avskriven utrustning dvs en kontroll måste även göras av anläggningsregistret. 
    När det finns saldon vid t ex utrangerad anläggningstillgång så kan projektet avslutas först nästkommande år även fast saldona tar ut varandra.
  • Resultaträkning och transfereringsavsnittet måste ha saldo 0,00.
  • Ingen budget finnas registrerad på innevarande år.

Kontrollera balans- och resultaträkningen samt budget med hjälp av HB10 huvudboksanalys, ändra i fältet "Värden" till HB10 IB, PER, BUDGET. Projektrapporter som t ex PROBOK visar inte eventuella plus/minussaldon med olika finansiär, motpart el dyl.

Om flera projektkoder ska avslutas/passivsättas så kan blankett EA30 med fördel användas.

Innehållsansvarig: Hanna Mörtberg 09 maj 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.