Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Ekonomi/
  • Redovisning/
  • IT-avgift/
  • Frågor och svar/
  • Gå till Stöd och service Ekonomi
    • Ekonomi A-Ö
    • Kontakter
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • AEU-nytt
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Ekonomisystemet Raindance
    • Fakturaadress / Leverantörsinformation
    • Finansiering
    • Forskningsstöd – ekonomiadministration
    • Kontraktsdatabas KDB - Arkiv
    • Redovisning
      • Anläggningstillgångar
      • Avslut av projekt
      • Handkassa
      • Internhyra / Lokalkostnader
      • Internränta
      • IT-avgift
        • Innehåll IT-avgift
        • Debitering och bokföring
        • Uppföljning IT-avgift
        • Budgetering
        • Frågor och svar
      • Lokalprojekt
      • Konferenser - undantag indirekta kostnader
      • Medfinansiering och samfinansiering
      • Mervärdeskatt - Moms
      • Omfördelning av balanserat kapital
      • Redovisa intäkter
      • Redovisa kostnader
      • Redovisningsmodellen
      • Redovisningsplan
      • Verifikationer
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Frågor och svar

Frågor och svar om finansiering och debitering av IT

1. Hur har ni kommit fram till prislappen per anställd resp. övrigt verksam?

IT-avgift ska tas ut för standardiserade IT-tjänster och de totala kostnaderna för dessa tjänster har beräknats. Därefter har en avgift per paket beräknats baserat på vilka tjänster som ingår och förväntat antal användare per paket. Kostnaderna för verksamhetsnära service och servicedesk utgör den enskilt största budgetposten och denna tjänst har för övrigt verksamma uppskattats till en tredjedel av motsvarande kostnader för en anställd varför It-avgiften anpassats i motsvarande grad.

2. Vilka andra kostnader kommer att minska med denna debiteringsmodell?

Institutioner/motsv kommer att debiteras lägre fakultetsgemensamma kostnader och intendenturkostnader. Dessutom kommer kostnader för EduPrint ingå i IT-avgiften.

3. Jag har hört talas om IT-abonnemang. Vad är det?

Det stämmer att det tidigare talades om IT-abonnemang, men det kallas numera IT-avgift. IT-avgifter kommer från 2020 att tas ut av varje institution/motsvarande baserat på antal medarbetare och övrigt verksamma samt vald servicenivå.

4. Kommer IT att bli dyrare nu?

Målsättningen är att det inte skall bli dyrare utan befintliga resurser och kompetenser ska utnyttjas mer kostnadseffektivt i en universitetsgemensam IT-organisation.

5. Betalar förvaltningens avdelningar IT-avgift?

Ja, alla medarbetare inom Uppsala universitet betalar IT-avgift.

6. Hur kommer debiteringen av IT-avgifter att gå till? Fastställer ni vår bas en gång per år eller kontrolleras basen flera gånger per år?

Information från katalog- och behörighetssystemet (Akka) och Primula kommer att användas vid debitering av IT-avgiften.  IT-avgiften knyts till person, dvs en avgift betalas för en anställd/övrigt verksam oavsett hur många organisatoriska enheter personen är verksam vid.

Varje månad hämtas uppgifter om användare och valt paket och IT-avgiften kommer att debiteras institutioner/motsvarande månadsvis.

7. Vi har fått fakturor på ett antal IT-tjänster trots att vi betalar IT-avgiften för våra medarbetare, varför då?

Den universitetsgemensamma IT-verksamheten finansieras dels genom universitetsgemensamma medel och dels genom IT-avgifter för varje medarbetare samt avgifter för tilläggstjänster. Har er verksamhet mottagit fakturor utöver IT-avgiften är det för att ni nyttjat någon eller några tjänster som inte ingår i IT-avgiften och därmed räknas som tilläggstjänst. I faktureringsunderlaget bör det framgå vilken tilläggstjänst som levererats och fakturerats. Hitta mer information om vad som ingår i IT-avgiften och dess olika nivåer samt vad som faktureras som tilläggstjänster.

Vem ska jag vända mig till med frågor?

Frågor om budgetering och debitering av IT-avgift samt uppgifter i Akka: Avdelningen för ekonomi och upphandling, controller Margareta Uvhagen Antoni

Frågor om innehåll i IT-tjänster samt tilläggstjänster skickas till itsupport@uu.se .

Innehållsansvarig: Margareta Uvhagen Antoni 22 september 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.