This information is not available in English. Now showing the Swedish version.
Frågor och svar om finansiering och debitering av IT
1. Hur har ni kommit fram till prislappen per anställd resp. övrigt verksam?
IT-avgift ska tas ut för standardiserade IT-tjänster och de totala kostnaderna för dessa tjänster har beräknats. Därefter har en avgift per paket beräknats baserat på vilka tjänster som ingår och förväntat antal användare per paket. Kostnaderna för verksamhetsnära service och servicedesk utgör den enskilt största budgetposten och denna tjänst har för övrigt verksamma uppskattats till en tredjedel av motsvarande kostnader för en anställd varför It-avgiften anpassats i motsvarande grad.
2. Vilka andra kostnader kommer att minska med denna debiteringsmodell?
Institutioner/motsv kommer att debiteras lägre fakultetsgemensamma kostnader och intendenturkostnader. Dessutom kommer kostnader för EduPrint ingå i IT-avgiften.
3. Jag har hört talas om IT-abonnemang. Vad är det?
Det stämmer att det tidigare talades om IT-abonnemang, men det kallas numera IT-avgift. IT-avgifter kommer från 2020 att tas ut av varje institution/motsvarande baserat på antal medarbetare och övrigt verksamma samt vald servicenivå.
4. Kommer IT att bli dyrare nu?
Målsättningen är att det inte skall bli dyrare utan befintliga resurser och kompetenser ska utnyttjas mer kostnadseffektivt i en universitetsgemensam IT-organisation.
5. Betalar förvaltningens avdelningar IT-avgift?
Ja, alla medarbetare inom Uppsala universitet betalar IT-avgift.
6. Hur kommer debiteringen av IT-avgifter att gå till? Fastställer ni vår bas en gång per år eller kontrolleras basen flera gånger per år?
Information från katalog- och behörighetssystemet (Akka) och Primula kommer att användas vid debitering av IT-avgiften. IT-avgiften knyts till person, dvs en avgift betalas för en anställd/övrigt verksam oavsett hur många organisatoriska enheter personen är verksam vid.
Varje månad hämtas uppgifter om användare och valt paket och IT-avgiften kommer att debiteras institutioner/motsvarande månadsvis.
7. Vi har fått fakturor på ett antal IT-tjänster trots att vi betalar IT-avgiften för våra medarbetare, varför då?
Den universitetsgemensamma IT-verksamheten finansieras dels genom universitetsgemensamma medel och dels genom IT-avgifter för varje medarbetare samt avgifter för tilläggstjänster. Har er verksamhet mottagit fakturor utöver IT-avgiften är det för att ni nyttjat någon eller några tjänster som inte ingår i IT-avgiften och därmed räknas som tilläggstjänst. I faktureringsunderlaget bör det framgå vilken tilläggstjänst som levererats och fakturerats. Hitta mer information om vad som ingår i IT-avgiften och dess olika nivåer samt vad som faktureras som tilläggstjänster.
Vem ska jag vända mig till med frågor?
Frågor om budgetering och debitering av IT-avgift samt uppgifter i Akka: Avdelningen för ekonomi och upphandling, controller Margareta Uvhagen Antoni
Frågor om innehåll i IT-tjänster samt tilläggstjänster skickas till itsupport@uu.se .