Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Ordering goods and services
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • International networks
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Our UU/
  • Mission, Goals and Strategies/
  • Equal Opportunities/
  • Gender Mainstreaming/
  • Problems and solutions/
  • Go to Our UU Mission, Goals and Strategies
    • Miljöarbete
    • Equal Opportunities
      • Functional diversity
      • Gender Mainstreaming
        • Research/Reports
        • Half-day on Gender Mainstreaming
        • Measures and Projects
        • Gender Mainstreaming Funding
        • Skills development
        • Links
        • Methods and tools
        • Goals, responsibilities, monitoring
        • Memo
        • Problems and solutions
        • Reference group
        • Support and coordination
        • Monitoring
        • Meaning of Gender Mainstreaming
        • Measures 2023-2025
      • Laws and regulations
      • Links
      • Organisation
      • Projects
      • Publikationer
      • Guidelines
      • Statistics
      • News
    • Indikatorer – till mål och strategier
    • Samverkan - definition

Problems and solutions

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Problem och lösningar

Sverige har i internationell jämförelse kommit långt i frågor om jämställdhet. Se till exempel Gender Equality Index 2022. Dock visar forskning att det finns ojämställdhetsproblem inom akademin. Se till exempel Vetenskapsrådets rapport Hur jämställt är det i högskolan? och Nordic research on gender equality in academic careers: a literature review av Silander et al 2021. Andelen kvinnor som återfinns på akademiska toppositioner ligger på det europeiska genomsnittet (SHE figures 2021) och det förekommer sexuella trakasserier och andra typer av kränkande beteenden inom akademin vilket framkommer i prevalensstudien Enkätstudie om: Genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i svensk högskolesektor.

Partiskhet (bias) i rekryterings- och bedömningsprocesser

Ett av de problemområden som identifierats inom akademin är partiskhet (bias). Bias är oftast omedvetna processer som påverkar vår uppfattningsförmåga, vårt omdöme och agerande i förhållande till individer i vissa sociala grupper, trots att det strider mot våra övertygelser och värderingar (Berndt Rasmussen & Burman 2019). Det betyder att vi tillskriver människor ofta stereotypa egenskaper, intressen, kompetenser m.m.– en del är positiva och en del är negativa - baserat på vilken kategori vi anser att de tillhör (t.ex. individens könsidentitet, etnicitet, funktionsvariation och ålder) i stället för att ta reda på vilka egenskaper, intressen, kompetenser m.m. de har.

Förekomsten av olika former av implicit bias kan påverka viktiga beslut, t.ex. vem som rekryteras och hur arbetet fördelas inom ett forskarteam, och därigenom få konsekvenser i form av brister i verksamhetens kvalitet och diskriminering på olika områden.

Det är otroligt svårt om inte omöjligt att försöka förändra våra bias och hur de påverkar vårt sätt att tänka. Däremot kan vi skärpa blicken och blottlägga om det finns bias i det vi faktiskt gör och ta reda på hur vi kan stävja dess konsekvenser. Det kan vara sådant som att utlysningstexten, beskrivning av positionen eller den tänkta forskningen kan inkludera eller exkludera potentiella kandidater, eller att genusbias påverkar möteskulturen i beredande och beslutande organ negativt. Vi har ett gemensamt ansvar för att förebygga, identifiera och åtgärda problem med bias i våra verksamhetsprocesser.

Film på engelska om bias i bedömningsprocesser och hur det kan motverkas: Recruitment Bias in Research Institutes Copyright ©Institució CERCA 2016.

Trakasserier och sexuella trakasserier i studie- och arbetsmiljöer

På Uppsala universitet ska vi arbeta systematiskt för attraktiva, öppna och inkluderande studie- och arbetsmiljöer (som anges i Mål och strategier). Det är ett kontinuerligt arbete, inte minst relaterat till att motverka trakasserier och sexuella trakasserier - ett problemområde som identifierats inom universitetet.

En otrygg studie- och arbetsmiljö, trakasserier och sexuella trakasserier kan få negativa konsekvenser för den mentala hälsan. Det leder också till ett sämre arbets- och studieresultat och påverkar därigenom både individers/gruppers karriärutveckling och verksamhetens kvalitet. Tidigare forskning har visat att arbetsmiljön påverkar forskares prestation i form av förmåga att erhålla externa bidrag samt publicering. Se exempelvis Institutets för miljömedicin, Karolinska institutet, forskning om arbetsmiljön inom akademin. Länk till webbsidan: https://ki.se/imm/forskning-om-arbetsmiljon-inom-akademin

Ett fokus i arbetet med jämställdhetsintegrering är därför att förebygga trakasserier och sexuella trakasserier. Detta arbete är också en del av det systematiska arbetsmiljö- och likavillkorsarbetet och tangerar många frågor som tas upp i Uppsala universitets medarbetarpolicy. Länk för att ladda ner policyn från mål och regler: https://www.regler.uu.se/dokument/?contentId=1051074.

För att åtgärderna ska vara effektiva krävs en mer ingående förståelse för de specifika behov som finns i olika delar av universitetets verksamhet. Det är viktigt att vara uppmärksam på maktmissbruk, gruppdynamik, könssammansättning i arbetsgruppen/organisationen, arbets- och jämställdhetsklimat, karriärvägar och meriteringssystem, hierarkier mellan och inom forskning, utbildning och administration.
 
Intervju på engelska med forskaren Stina Powell om sexuella trakasserier på jägmästarutbildningen. Länk till SPEARs webbsida:  https://gender-spear.eu/blog/post/42/sexual-harassment-in-swedish-forestry-education-interview-with-researcher-stina-powell.

 

Content owner: Ann-Sofie Wigg Bodin 09 mars 2023

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Whistleblower function
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.