Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Vårt UU/
  • Mål och strategier/
  • Lika villkor/
  • Jämställdhetsintegrering/
  • Problem och lösningar/
  • Gå till Vårt UU Mål och strategier
    • Miljöarbete
    • Lika villkor
      • Funktionsvariation
      • Jämställdhetsintegrering
        • Forskning/Rapporter
        • Halvdag om JiUU
        • Insatser och projekt
        • JiUU-medel
        • Kompetensutveckling
        • Länkar
        • Metoder och verktyg
        • Mål, ansvar, uppföljning
        • PM om JiUU
        • Problem och lösningar
        • Referensgrupp
        • Stöd och samordning
        • Uppföljning
        • Vad är jämtegrering
        • Åtgärder 2023-2025
      • Lagar och förordningar
      • Länkar
      • Organisation
      • Projekt
      • Publikationer
      • Riktlinjer
      • Statistik
      • Nyheter
    • Indikatorer – till mål och strategier
    • Samverkan - definition

Problem och lösningar

Problem och lösningar

Sverige har i internationell jämförelse kommit långt i frågor om jämställdhet. Se till exempel Gender Equality Index 2022. Dock visar forskning att det finns ojämställdhetsproblem inom akademin. Se till exempel Vetenskapsrådets rapport Hur jämställt är det i högskolan? och Nordic research on gender equality in academic careers: a literature review av Silander et al 2021. Andelen kvinnor som återfinns på akademiska toppositioner ligger på det europeiska genomsnittet (SHE figures 2021) och det förekommer sexuella trakasserier och andra typer av kränkande beteenden inom akademin vilket framkommer i prevalensstudien Enkätstudie om: Genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i svensk högskolesektor.

Partiskhet (bias) i rekryterings- och bedömningsprocesser

Ett av de problemområden som identifierats inom akademin är partiskhet (bias). Bias är oftast omedvetna processer som påverkar vår uppfattningsförmåga, vårt omdöme och agerande i förhållande till individer i vissa sociala grupper, trots att det strider mot våra övertygelser och värderingar (Berndt Rasmussen & Burman 2019). Det betyder att vi tillskriver människor ofta stereotypa egenskaper, intressen, kompetenser m.m.– en del är positiva och en del är negativa - baserat på vilken kategori vi anser att de tillhör (t.ex. individens könsidentitet, etnicitet, funktionsvariation och ålder) i stället för att ta reda på vilka egenskaper, intressen, kompetenser m.m. de har.

Förekomsten av olika former av implicit bias kan påverka viktiga beslut, t.ex. vem som rekryteras och hur arbetet fördelas inom ett forskarteam, och därigenom få konsekvenser i form av brister i verksamhetens kvalitet och diskriminering på olika områden.

Det är otroligt svårt om inte omöjligt att försöka förändra våra bias och hur de påverkar vårt sätt att tänka. Däremot kan vi skärpa blicken och blottlägga om det finns bias i det vi faktiskt gör och ta reda på hur vi kan stävja dess konsekvenser. Det kan vara sådant som att utlysningstexten, beskrivning av positionen eller den tänkta forskningen kan inkludera eller exkludera potentiella kandidater, eller att genusbias påverkar möteskulturen i beredande och beslutande organ negativt. Vi har ett gemensamt ansvar för att förebygga, identifiera och åtgärda problem med bias i våra verksamhetsprocesser.

Film på engelska om bias i bedömningsprocesser och hur det kan motverkas: Recruitment Bias in Research Institutes Copyright ©Institució CERCA 2016.

Trakasserier och sexuella trakasserier i studie- och arbetsmiljöer

På Uppsala universitet ska vi arbeta systematiskt för attraktiva, öppna och inkluderande studie- och arbetsmiljöer (som anges i Mål och strategier). Det är ett kontinuerligt arbete, inte minst relaterat till att motverka trakasserier och sexuella trakasserier - ett problemområde som identifierats inom universitetet.

En otrygg studie- och arbetsmiljö, trakasserier och sexuella trakasserier kan få negativa konsekvenser för den mentala hälsan. Det leder också till ett sämre arbets- och studieresultat och påverkar därigenom både individers/gruppers karriärutveckling och verksamhetens kvalitet. Tidigare forskning har visat att arbetsmiljön påverkar forskares prestation i form av förmåga att erhålla externa bidrag samt publicering. Se exempelvis Institutets för miljömedicin, Karolinska institutet, forskning om arbetsmiljön inom akademin. Länk till webbsidan: https://ki.se/imm/forskning-om-arbetsmiljon-inom-akademin

Ett fokus i arbetet med jämställdhetsintegrering är därför att förebygga trakasserier och sexuella trakasserier. Detta arbete är också en del av det systematiska arbetsmiljö- och likavillkorsarbetet och tangerar många frågor som tas upp i Uppsala universitets medarbetarpolicy. Länk för att ladda ner policyn från mål och regler: https://www.regler.uu.se/dokument/?contentId=1051074.

För att åtgärderna ska vara effektiva krävs en mer ingående förståelse för de specifika behov som finns i olika delar av universitetets verksamhet. Det är viktigt att vara uppmärksam på maktmissbruk, gruppdynamik, könssammansättning i arbetsgruppen/organisationen, arbets- och jämställdhetsklimat, karriärvägar och meriteringssystem, hierarkier mellan och inom forskning, utbildning och administration.
 
Intervju på engelska med forskaren Stina Powell om sexuella trakasserier på jägmästarutbildningen. Länk till SPEARs webbsida:  https://gender-spear.eu/blog/post/42/sexual-harassment-in-swedish-forestry-education-interview-with-researcher-stina-powell.

 

Innehållsansvarig: Ann-Sofie Wigg Bodin 09 mars 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.