Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Services and Support/
  • IT and Telephony Services/
  • Telephony/
  • Övrigt telefoni/
  • Go to Services and Support IT and Telephony Services
    • User Guides
    • IT Support
    • IT Services
    • Telephony
      • Mobile extension
      • Fixed telephony services
      • Mobile telephony
      • Mobile broadband
      • Recommended Telephones
      • Forms and guides
      • Termination and transfer of subscription
      • Övrigt telefoni
      • University switchboard
    • IT routines and rules

Övrigt telefoni

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Felanmälan

Innan du anmäler ett fel på din telefon och/eller telefonitjänst, behöver du samla information om felet. Vi vill att du tar reda på så mycket bakgrundsinformation som möjligt och vidarebefordrar en problembeskrivning till oss. Beroende på telefoniteknik och/eller telefonitjänst är vi behjälplig av olika slags information, vilket redovisas nedan. Felanmälningar skickas till IT-support.

Observera, vid felanmälningar där vi anlitar extern servicepartner och det visar sig att felet beror på apparat- eller handhavandefel, kan kostnader komma att debiteras.

Fast telefoni (exklusive IP-telefoni)

Om kopplingston saknas, linjen "knastrar" eller du upplever talförluster under samtal vill vi att du gör följande innan felanmälan:

  • Kontrollera att telefonsladden är hel och ordentligt ansluten i såväl telefon som i vägguttag.
  • För att kontrollera uttaget, prova att ansluta en annan likadan telefon till "ditt" vägguttag.
  • För att kontrollera apparaten, prova att ansluta "din" telefon till ett annat fungerande uttag (D v s i ett uttag där det sitter en fungerande anknytning).

Om ingen åtgärd enligt ovan löser ditt problem ber vi dig att ta kontakt med oss och i felanmälan uppge följande:

  • Anknytningsnummer
  • Telefonmodell
  • Eventuell kringutrustning
  • Adress, inklusive rumsnummer
  • Kontaktperson, inklusive telefonnummer (annat än anknytningsnummer)
  • Utförlig problembeskrivning. Är fler än du drabbad, beskriv omfattning.
     

IP-telefoni

När det gäller felanmälan av IP-telefoni, vänder ni er i första hand till respektive verksamhetsnära IT-stöd. Är ni osäkra på vart ni ska vända er, kontakta IT-support för information.

Mobil telefoni inklusive datapaket, extra data-SIM och mobilt bredband

Vänd er till IT-support då det uppstår problem med mobila tjänster kopplade till abonnemang och/eller SIM-kort.

Publicerad: 17 oktober 2022

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Nummerflytt av mobilnummer

Nummerflytt, portering av mobilnummer.

Mobil nummerportabilitet möjliggör för mobiltelefonanvändare att behålla sitt mobiltelefonnummer när byte från en mobiloperatör till en annan sker.

Det innebär att om en anställd har ett mobilnummer som denne önskar använda som nummer på sin tjänstemobil är det möjligt att begära att numret (ej abonnemanget) flyttas till Uppsala universitets avtal och operatör.

Förutsättningar för nummerflytt:

  • Att personen i fråga är betalningsansvarig för numret vilket önskas flyttas till universitetet. Om ett företag, annan myndighet eller annat universitet är betalningsansvarig måste numret först överföras till den person vilken önskar flytta mobilnumret till Uppsala universitetet innan flytt kan medges.
  • Finns det bindningstid eller uppsägningsavgifter kopplade till det nuvarande abonnemanget måste dessa lösas med aktuell operatör innan en nummerflytt till Uppsala universitetet kan medges.

Det går att återföra mobilnumret till användaren om personen slutar sin anställning på Uppsala universitet.

Frågor och begäran om nummerflytt skickas till IT-support.

Observera! Uppsala universitet medger inte nummerflytt av mobilnummer vilka börjar med 070-167 9xxx, 070-425 0xxx, 072-999 9xxx eller 073-469 7xxx. Dessa nummerserier tillhör Uppsala universitet och följer med avtalad telefonioperatör.

Publicerad: 14 april 2022

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Kund- och kontaktcenterlösning (Telefonkö)

Tjänsten kund- och kontaktcenterlösning är till för hantering av inkommande telefonsamtal via en telefonkö. Tjänsten innebär att det går att schemalägga öppettider och köa inkommande samtal till en servicefunktion vilken bemannas av handläggare inom denna funktion. Exempel på servicefunktion som använder denna tjänst är UIT Servicedesk (018-471 4400).

Flödet för hantering av inkommande telefonsamtal ser ut enl. nedan.

För mer information om tjänsten kontakta IT-support.

Publicerad: 07 februari 2022

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.