Installera eller beställ programvara (Mac)
Följande instruktion beskriver hur du installerar programvaror som du kan tänkas behöva via Self Service på din Mac.
- Starta Self Service via dockan i macOS.
Om du inte hittar Self Service via dockan kan du gå via NoMAD-menyn högst upp till höger på skärmen.
- Leta upp programvaran som du vill installera. Hittar du inte det program du behöver, kontakta IT-support.
- Installera programvaran genom att klicka på knappen "Install" under programvarans namn.
- Om programvaran du vill installera kräver en betallicens så behöver du lägga en beställning. Detta gäller förprogramvaror där det står "Request" på knappen nedanför programvarans namn.
När du trycker på "Request" så kommer ett ärende skapas hos UIT, och en tekniker kommer att hantera din förfrågan snarast möjligt. Saknar du licens för programvaran du begärt så kommer din närmaste chef/ekonomiskt ansvarig att bli kontaktad för att godkänna licenskostnaden. När din förfrågan är färdigbehandlad så kommer du att få ett mail med information om huruvida din förfrågan har blivit godkänd eller inte. När din förfrågan är godkänd så kan du installera programvaran via Self Service. Knappen "Request" under programvarans namn har då ändrats till "Install".
Installera programvaran genom att klicka på knappen "Install".
- Klart!
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.