Rekommenderad IT-utrustning
För dig som beställare som önskar hjälp att välja så finns en lista på rekommenderad IT-utrustning. Har din verksamhet specifika behov eller lokala regelverk är det möjligt att välja annan utrustning. Oavsett vad för IT-utrustning som beställs ska detta godkännas av prefekt eller motsvarande ekonomiskt ansvarig så att debitering sker på rätt institution, avdelning, eller enhet. Detta gäller även ergonomiskt anpassad utrustning samt tillbehör som headsets, webbkameror och dylikt.
Syftet med en lista över rekommenderad IT-utrustning är att på ett enkelt sätt tillgängliggöra väl fungerande utrustning till all verksamhet vid universitetet. Standardiserade beställningsflöden och inventarier kan i förlängningen även möjliggöra lättare lagerhållning och snabbare leverans. Ett standardiserat utbud av datorer och kringutrustning ökar möjligheten att leverera hög support och service och bidrar såväl till förenklingar i inventering och bättre översyn över de IT-administrativa kostnaderna för såväl chefer och medarbetare som IT-tekniker och supportpersonal.
OBS: Det är under rådande omständigheter långa leveranstider på datorer och annan IT-utrustning. Det är därför viktigt att alla gör sina beställningar i god tid. Läs mer om leveranstider här.
Beställ IT-utrustning
Beställningar av IT-utrustning kan ske med hjälp av en lista på rekommendationer, ett färdigt IT-paket eller utifrån eget val. Beställning ska skickas via e-post till IT-support. Tänk på att alla beställningar ska godkännas av prefekt eller motsvarande ekonomiskt ansvarig.
Observera att fast telefoni, mobiltelefoner och telefonabonnemang beställs separat.
Det förekommer lokala regelverk för beställning av IT-utrustning samt telefoni. Är du osäker på vad som gäller din verksamhet ska du kontakta din prefekt eller motsvarande ekonomiskt ansvarig innan du lägger en beställning. |
Läs mer
Support och frågor
Support ges på alla datormodeller som ingår i det rekommenderade utbudet, antingen på plats eller genom fjärrstyrning. För produkter som inte ingår i det rekommenderade utbudet ges begränsad support.
- Felanmälan skickas till IT-support.
- Frågor kring telefoni - kontakta IT-support.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.