Digital signering vid Uppsala universitet
En digital (elektronisk) signatur är på samma sätt som en vanlig underskrift på ett papper ett sätt att skapa funktioner för identifiering (av den som skrivit dokumentet) eller äkthet (så att mottagaren av ett undertecknat dokument skall kunna säkerställa vem som skrivit under dokumentet). Vid Uppsala universitet erbjuds två sätt att signera dokument digitalt:
- Via onlinetjänsten eduSign.
- Via ett PDF-program och personligt certifikat.
Välj den metod som passar er verksamhet bäst. Läs mer om innebörden av digitala (elektroniska) signaturer här.
Om Adobe Acrobat Reader meddelar att signaturen inte är giltig: För närvarande kan digitala signaturer inte utan vissa åtgärder valideras i standard PDF-läsare från Adobe. Detta beror på att Adobe inte listat Uppsala universitets certifikatutfärdare Sectigo i sina register över betrodda certifikat. Därför kan program som Adobe Acrobat Reader visa ett meddelande att signaturen inte är verifierad och att identiteten bakom signaturen är okänd när man öppnar ett dokument. Meddelandet påverkar inte PDF-dokumentets validitet inom universitetet och dokument som är signerade enligt instruktionerna nedan är accepterade för all verksamhet inom Uppsala universitet. |