Signera pdf-dokument med LibreOffice
Denna guide hjälper dig att signera ett pdf-dokument med LibreOffice. Guiden (och programmet) fungerar för Linux/Ubuntu- och Mac-datorer. Den fungerar troligen också för Windows-datorer, det har vi dock inte testat.
- Öppna det pdf-dokument du vill signera i LibreOffice Writer. Certifikatet behöver ligga i Firefox certifikatrepository för att LibreOffice ska hitta det.
- Klicka på "Digital Signatures" i menyn "File".
- Klicka på "Sign Document...":
- Markera ditt personliga certifikat i listan och klicka på "Sign":
- Nu ska du se att dokumentet är signerat med ditt personliga certifikat:
- Spara det signerade dokumentet under ett annat namn än originalet (t.ex.: "testfil_signerad.pdf").
- Nu är du färdig och ditt dokument är signerat. Var uppmärksam på att när du signerar ett textdokument (.docx, .odt) kan du ibland få ett varningsmeddelande om att dokumentet bara är delvis signerat (även om du gjort allt rätt). Kolla i så fall gärna en extra gång att signaturen verkligen slagit igenom.
I textdokument (.docx, .odt) kan du om du vill lägga in en synlig signatur. Välj "Insert/Infoga" och sedan "Signature line/Signaturrad". Då skapas ett objekt som innehåller den synliga signaturen. Signera dokumentet genom att högerklicka på objektet och välj "Sign Signature Line/Skriv under på signaturraden". Signeringen går sedan till på samma sätt som ovan.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.