Digitala verktyg för samarbete inom och utanför UU
Avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT) arbetar för att erbjuda lättillgängliga och moderna IT-verktyg för att skapa, dela och spara gemensam information och samverka kring dokumenthantering, notering, enkäter och projekt. I dagsläget erbjuds ett antal verktyg för samverkan mellan parter både inom och utanför Uppsala universitet. Tjänsterna utvecklas och kan komma att förändras.
Samarbetsverktyg
SharePoint – samarbetsverktyg för att arbeta i dokument samtidigt med kollegor, skapa och redigera listor och säkert dela dokument.
Enkätverktyg
Survey&Report – ett webbaserat avancerat enkätverktyg som kan användas av alla anställda. Verktyget är upphandlat av Sunet (Swedish University computer Network).
Kurt – ett webbaserat formulärsystem som är kostnadsfritt att använda för alla vid Uppsala universitet. Du kan själv beställa och administrera kursvärderingar, enkäter, självtester och anmälningar.
Mentimeter - ställ frågor under en presentation, låt studenterna svara med sina smartphones, webbläsare eller andra mobila enheter. Resultaten visas direkt på skärmen. Mentimeter kan också användas för att genomföra undersökningar före och efter föreläsningar.
Bra att veta angående molntjänster
Molntjänster innebär att lagring, funktioner, programvara, datorkapacitet eller liknande tillhandahålls som tjänster över Internet. Det finns ofta en osäkerhet runt vad som är lämpligt eller lagligt att lägga ut i molnet. Läs mer om vad som gäller vid Uppsala universitet här.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.