Digitala tjänster inom Uppsala universitet
Avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT) samverkar med hela universitetsförvaltningen för att erbjuda ett stort antal tjänster, digitala system och andra IT-lösningar till medarbetare och övrigt verksamma vid Uppsala universitet. Den största mängden tjänster är tillgängliga för alla medarbetare via IT-avgiften, medan vissa tjänster innebär en tilläggskostnad baserad på behovet i din verksamhet. Välj en tjänst eller kategori nedan för att läsa mer. ✚ = tjänsten kan innebära en kostnad, läs mer om priser genom att klicka på länken. | SNABBLÄNKAR Tilläggstjänster Specialisttjänster |
DIN DATORARBETSPLATS
• Anslut till fast- och trådlöst nätverk
| IT-SÄKERHET & DIGITAL IDENTITET
• Hantera personliga certifikat
|
ADMINISTRATIONSVERKTYG
• Adato – Rehabiliteringsstöd | KOMMUNIKATIONSVERKTYG
• Allt om din e-post och kalender |
UTBILDNINGSVERKTYG
• Inspera – E-tentamen (digitala examinationer)
| SAMARBETSVERKTYG
• ELN (LabNotes) – Elektroniska labbjournaler ✚ |
Tilläggstjänster
Utöver standardutbudet av tjänster och system som levereras inom ramen för IT-avgifter så förmedlar Uppsala universitet ett antal IT-tjänster som till exempel utökad lagring, serverdrift, backup- och konsulttjänster m.m. Vissa av dessa tjänster är avgiftsbelagda, medan andra inte är det. Den som beställer en avgiftsbelagd tjänst behöver ange beställarkod, projektkod, ALF-nummer eller motsvarande för debitering. Tjänsterna som listas nedan representerar vad som levereras under 2020-2022. Tjänsteutbudet utvecklas kontinuerligt och information om nya tjänster publiceras löpande. En komplett lista över UITs avgiftsbelagda tilläggstjänster finns här.
DATALAGRING • Central datalagring (Argos) ✚
| SERVERTJÄNSTER • Databashotell ✚
|
DATABEHANDLING • SNIC – Storskaliga beräkning och lagringsresurser | APPLIKATIONSTJÄNSTER • Applikationsdrift ✚ |
Specialisttjänster
Specialisttjänster innebär att du kan anlita universitetets IT-specialister efter de behov du har. Specialisttjänster inom IT är konsulttjänster med olika variation och bredd. Väljer du att anlita universitetets egna IT-specialister behöver du inte hyra in extern personal.
→ Hitta aktuella priser, beställningsförfarande och övrig information här.
UTÖKAD SUPPORT PÅ PLATS ✚ Utökad "på plats-support" utöver vad som ingår i IT-avgiften (Taxa 1) • Support för AV-teknik
| ADMINISTRATION, DRIFT & UTVECKLING AV IT-SYSTEM ✚ IT-expertis efter specialbehov (Taxa 2) • Behovs- och kravanalyser
| UTVECKLING & FÖRVALTNING ✚ Specialistkompetens för avancerade uppdrag (Taxa 3) • Applikationsförvaltning |
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.