IT-rutiner och regelverk
Ett effektivt och säkert utnyttjande av informationsteknik förutsätter tydliga riktlinjer och stöd för alla verksamma. Uppsala universitet har ett antal regelverk och rutiner kring IT som måste följas. Riktlinjer fastställda av rektor eller universitetsdirektör listas här men finns även i mål- och regelsamlingen. Regler och rutiner |
| Aktuella förändringar |
Detta gäller hela universitetet vid bruk av digitala verktyg, gemensamma system och övriga IT-lösningar. | Pågående arbeten och uppdatering av regler och rutiner: • Uppgradering av perimeterskydd – Våren 2023 • "@uu.se" - UU byter e-postdomän |
Rapportering av IT-incidenter Vad räknas som en IT-incident och ska rapporteras? Det som ska rapporteras är IT-incidenter som allvarligt kan påverka säkerheten i den informationshantering som myndigheten ansvarar för, eller i tjänster som myndigheten levererar till en annan organisation. |
Miljöaspekter vid upphandling av IT- och relaterade produkter
Universitetet eftersträvar att minska sin miljöpåverkan och avser att öka inköp av miljöanpassade produkter där hänsyn tas till en produkts hela livscykel och samtidigt öka återtag och återbruk av IT-utrustning för att möjliggöra flera livscykler och säkerställa god återvinning. Vid upphandling av IT- och relaterade produkter ställs därför ett antal miljökrav på anbudsgivarna.
→ Läs mer och ta del av relevanta miljöfrågor för upphandling av IT-produkter.
IT-lexikon
Ibland stöter man på ord, uttryck eller förkortningar inom IT-området som man inte förstår eller som man vill veta mera om. För att underlätta för dig att orientera dig i "förkortningsdjungeln" har vi listat ett antal begrepp som förekommer i guider och på informationssidor.
→ Hitta förklaringen i IT-lexikon
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.