Så här använder du digital behörighetsansökan (Appacc)
Gå till https://appacc.uu.se/ och logga in via Gemensam webbinloggning. Under fliken "Mina behörigheter" kan du välja att skapa en ny ansökan (1), hantera dina befintliga behörigheter (2) eller se status på dina tidigare ansökningar (3):
Instruktioner på sidan
- Skapa en ny behörighetsansökan
- Hantera/ta bort befintliga behörigheter
- Se status på tidigare ansökningar
Skapa en ny behörighetsansökan
- Klicka på "Ansöka om behörigheter".
- I den nya vyn kan du klicka på rullgardinsmenyn för att få fram en lista över tillgängliga system. Välj det system din ansökan gäller för och klicka sedan på "Nästa".
- Välj vilken institution/organisationsenhet du söker för och klicka på "Nästa". (Notera att detta val inte är tillgängligt för alla system; i sådana fall går formuläret direkt till nästa punkt).
- Välj därefter vilken typ av behörighet du vill ha (till exempel en viss roll eller funktion) och klicka på "Nästa".
- Fyll i ytterligare information om så önskas (valfritt). Slutligen behöver du godkänna villkoren för användning av systemet du ansöker om. Klicka på "Visa villkoren" för mer information och bocka i rutan för att godkänna.
Säkerställ att alla uppgifter är korrekta innan du går vidare till nästa punkt. Du kan när som helst klicka på "Ändra" bredvid valt alternativ för att korrigera eventuella felaktigheter:
-
Klicka sedan på "Skicka ansökan" för att registrera din behörighetsansökan.
Din behörighetsansökan skickas till ansvarig handläggare för vidare hantering. Du får ett mejl när din ansökan är behandlad (godkänd/nekad).
Hantera/ta bort befintliga behörigheter
- Klicka på "Befintliga behörigheter" i vänsterspalten eller "Se och hantera befintliga behörigheter" i mitten av sidan.
- I listan ser du vilka behörigheter som är tilldelade till ditt användarkonto. Om du vill ta bort en eller flera behörigheter markerar du dessa i listan och klickar sedan på "Ta bort behörigheter":
En ansökan om ändrad behörighet skickas sedan till ansvarig handläggare.
Se status på tidigare ansökningar
- Klicka på "Mina ansökningar" i vänsterspalten eller "Se dina ansökningar" i mitten av sidan.
- Under "Pågående-" och "Avslutade ansökningar" kan du se dina tidigare ansökningar och sortera listan efter systemnamn, status eller datum när ansökan skickades in. Om du önskar avbryta en pågående behörighetsansökan kan du klicka på knappen "Ta bort" (1). För att få en mer utförlig beskrivning/status på din ansökan klickar du på "Se ansökan" (2) till höger:
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.