Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • IT och telefoni/
  • Användarguider/
  • Inloggning och konton/
  • Multifaktorautentisering/
  • Gå till Stöd och service IT och telefoni
    • Användarguider
      • Backup och säkerhetskopiering
      • Datorer och klienthantering
      • Digital signering
      • Felsökning och felbeskrivning
      • E-post och kalender
      • Inloggning och konton
        • Användarprofil
        • Engångskod - nytt lösenord
        • Gemensam webbinloggning
        • Identiteter och konton
        • eduID
        • Multifaktorautentisering
      • Lagra och dela filer
      • Nätverk och VPN
      • Personliga certifikat
      • Program och licenser
      • Samarbetsverktyg
      • Utskrift och kopiering
      • Zoom och andra e-mötesverktyg
    • IT-support
    • IT-tjänster
    • Telefonitjänster
    • IT-rutiner och regelverk

Multifaktorautentisering

Multifaktorautentisering – för säkrare inloggning

Multifaktorautentisering, eller tvåstegsverifiering, ger dig ett utökat skydd vid inloggning. I korthet innebär det att när du loggar in i vissa tjänster eller system vid universitet behöver du utföra en extra åtgärd för att verifiera din identitet.

Uppsala universitet erbjuder tre olika metoder för multifaktorautentisering:

  • Med hjälp av din mobiltelefon (TOTP)
  • Med hjälp av din webbläsare (TOTP)
  • Med hjälp av en USB-sticka (YubiKey) som tillhandahålls av IT-support.

Observera: Multifaktorautentisering med hjälp av TOTP eller USB-sticka fungerar endast för tjänster eller system där tvåstegsverifiering är aktiverad. Metoden kan vara ett krav eller ett alternativ beroende på vilken tjänst det gäller, man kan inte själv välja var inloggningsmetoden ska användas. Är du osäker på om multifaktorautentisering är aktuellt för dina behov, kontakta itsupport@uu.se.

 

Inloggning med mobilen – TOTP

TOTP (Time-based One Time Password) är ett säkert sätt att identifiera sig via multifaktorautentisering. Med denna metod behöver du en mobil med en TOTP-app.

Instruktioner

  1. Ladda ner den app du önskar använda. Vi rekommenderar den kostnadsfria FreeOTP.
  2. Logga in på konto.weblogin.uu.se och navigera till rubriken "Multifaktorautentisering: Inloggning med mobilen - TOTP".
  3. Tryck på knappen "Aktivera/Skapa ny nyckel".
  4. Scanna QR-koden med din telefon i appen FreeOTP (eller annan valfri app).
  5. När din nyckel skapats i din app kan du generera en 6-siffrig kod som du sedan använder dig av när du ska logga in i önskat system.

Information om FreeOTP

Det finns många fördelar med att använda sig av FreeOTP:

  • Appen finns för både iPhone- och Android-telefoner.
  • FreeOTP samlar inte in någon data från din mobila enhet.
  • Kameraåtkomst används endast för att skanna OTP QR-koder.
  • Internetåtkomst används endast för att hämta tokenikoner.
  • Bluetooth används endast för att överföra tokenkoder till fjärrsystem.
  • Platsåtkomst används endast när det krävs av Bluetooth (Android).
Ikon för appen FreeOTP

 

Inloggning med webbläsare – TOTP

TOTP (Time-based One Time Password) är ett säkert sätt att identifiera sig via multifaktorautentisering. Med denna metod behöver du behöver en webbläsare som MS Edge, Google Chrome eller Firefox samt ett tillägg.

Instruktioner

  1. Börja med att ladda ner och installera webbläsartillägget "Authenticator" från https://authenticator.cc
  2. Logga in på konto.weblogin.uu.se och navigera till rubriken "Multifaktorautentisering: Inloggning med mobilen - TOTP".
  3. Tryck på knappen "Aktivera/Skapa ny nyckel".
  4. Tryck på ikonen för att skanna QR-kod i webbläsartillägget:

    Authenticator Skärmbild med pil
     
  5. Markera QR-koden med urklippsverktyget.
  6. Nu ser du dina MFA-koder genom att klicka på webbläsartillägget:



    Koden är giltig i 30 sekunder, sen byts den ut.
  7. Använd verktyget för att ange din 6-siffriga kod vid inloggning till när du ska logga in i önskat system.

 

Inloggning med sticka – YubiKey

YubiKey är en fysisk nyckel i form av en USB-sticka som du kan använda för att autentisera dig mot valda system och tjänster. Behöver du använda dig av den här metoden får du först instruktioner vid beställning av access till aktuellt system eller tjänst. Därefter hjälper IT-support dig med beställning och uthämtning av din YubiKey.

Observera: För närvarande fungerar inloggning med YubiKey endast med webbläsaren Firefox. Installera Firefox om du ombeds använda denna inloggningsmetod för att nå ett system eller en tjänst.

Viktigt: Om du skulle råka förlora en aktiv YubiKey-nyckel bör du spärra den på en gång för att förhindra att någon annan använder den. Kontakta itsupport@uu.se om du behöver hjälp.

____________________________

Har du frågor? Kontakta IT-support.

Publicerad: 24 februari 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.