Bjuda in till möte via webbläsaren
Följande instruktion beskriver hur du bjuder in till ett Zoom-möte via webbläsaren.
- Skapa ett schemalagt möte via webbläsare
- Dela och bjud in till ett schemalagt möte via webbläsare
- Ta bort ett schemalagt möte via webbläsare
- Instruktionsfilm Boka e-möte i webbläsaren
Skapa ett schemalagt möte via webbläsare
- Gå till https://uu-se.zoom.us/ och välj "Sign in" och logga in med ditt universitets-ID (AKKA-ID) och lösenord A.
- Välj knappen "Meetings" och sedan "Schedule a Meeting.
- Fyll in information du önskar och vilka inställningar det ska vara.
a. Topic: Välj vad mötet ska ha för rubrik
b. When: Välj vilken tid mötet ska starta
c. Duration: Välj hur lång tid mötet ska pågå
d. Time Zone: Välj vilken tidzon du vill boka mötet i.
e. Reccuring Meeting Välj denna för att skapa ett återkommande möte.
i. Recurrence: Välj hur ofta mötet ska vara återkommande. "No fixed time" gör att möte finns hela tiden.
ii. Repeat every: Välj hur ofta mötet ska vara återkommande.
iii. End date: Välj när återkommande mötet ska sluta.
f. Registration: Se denna instruktion
g. Security.
i. Passcode: Välj för att ha ett lösenord till mötet.
ii. Waiting Room: Välj för att ha ett väntrum aktiverat.
iii. Require authentication to join: Välj att bara tillåta deltagare från Uppsala universitet, svenska lärosäten eller deltagare med Zoom-konto att ansluta.
h. Encryption: Välj om det ska vara "Enhanced encryption" eller "End-to-end encryption". "End-to-end encryption" gör så att mötet är bättre krypterat. Dock försvinner vissa funktioner med det.
i. Video: Välj om "Host/värd" eller "Participants/Deltagare" får ha video igång eller ej.
j. Audio: Välj vilka ljudmöjligheter deltagarna ska få ha.
k. Options.
i. Allow participants to join anytime: Klicka i för att låta deltagare ansluta sig utan att "Host/Värd" har anslutit sig till mötet.
ii. Mute participants upon entry: Välj denna för att deltagarnas mikrofon ska vara avstängt vid start.
iii. Breakout Room Pre-assing: Se instruktion
l. Alternative Hosts: Skriv in en annan person som kan vara "Host/Värd" på bokade möte. Detta kan enbart göras på Zoom-användare på Uppsala universitet.
- Välj "Save" när du är klar med inställningarna och information i mötet.
Dela och bjud in ett schemalagt möte via webbläsare
- Gå till https://uu-se.zoom.us/ och välj "Sign in" och logga in med ditt universitets-ID (AKKA-ID) och lösenord A.
- Välj knappen "Meetings" och välj sedan det mötet du önskar att bjuda in till.
- Välj antingen "Add to" "Add to" "Outlook calendar (.ics)" eller "Copy Invitation"
a. Outlook calendar (.ics): Välj denna för att spara ner .ics fil för sedan att öppna och dela i Outlook.
b. Copy Invitation: Välj denna för att kopiera mötesinbjudan till ditt urklipp. Välj "Copy Meeting Invitation".
Ta bort ett schemalagt möte via webbläsare
- Gå till https://uu-se.zoom.us/ och välj "Sign in" och logga in med ditt universitets-ID (AKKA-ID) och lösenord A.
- Välj knappen "Meetings" och välj sedan det mötet du önskar att ta bort
- Välj knappen "Delete" och sedan knappen "Delete".
- Möten som har tagits bort kan återskapas 7 dagar från att det togs bort. Det görs under "Recently Deleted".
Instruktionsfilm: Boka e-möte i webbläsaren
Textad på svenska och engelska.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.