Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Säkerhet/
  • Informationssäkerhet/
  • FAQ Informationssäkerhet/
  • Gå till Stöd och service Säkerhet
    • Beredskap
    • Bevakning
    • Brandskydd
    • Campuskort
    • Egendomsskydd
    • Evenemangssäkerhet
    • Exportkontroll
    • Informationssäkerhet
      • Jobba säkert på distans
      • FAQ Informationssäkerhet
    • IT-säkerhet
    • Personsäkerhet
    • Rapportera en incident
    • Resesäkerhet
    • Risk- och sårbarhetsanalys
    • Säkerhet A - Ö

FAQ Informationssäkerhet

FAQ - Vanliga frågor om informationssäkerhet

Inkomna frågor - klicka på en fråga för att se svaret (länkar till text på denna sida).

  • Hur kan vi kommunicera känslig information säkrare?
  • Vad är bäst för att säkerhetskopiera personliga enheter?
  • Hur ska jag tänka som säkerhetskopierar på egen hand?
  • Hur ska jag tänka som använder en samordnad tjänst för säkerhetskopiering?
  • Vad behöver jag tänka på när jag ska resa utomlands?
  • Borde jag använda en lösenordshanterare?
  • Hur ska jag veta att mina och våra informationstillgångar skyddas tillräckligt bra?
  • Kan jag lagra forskningsdata i molntjänster?
  • Var på universitetet kan jag lagra känslig data?

Vi tycker att det är smidigt att kommunicera via e-post, men vi har hört att känslig information inte ska kommuniceras via e-post. Hur kan vi kommunicera känslig information på ett säkrare sätt?

På säkerhetssidorna i Medarbetarportalen beskriver vi två sätt att kommunicera känslig information krypterat, krypterad e-post och krypterade bilagor.

Vid vår institution överlåter vi åt medarbetare att själva svara för säkerhetskopiering av personliga enheter. Bör vi övergå till att använda tjänster som erbjuds via intendenturen?

I de fall då det finns möjlighet att nyttja en samordnad tjänst är detta att föredra. Undersök vilka möjligheter som erbjuds via kontakt med intendenturorganisationen.

Vad är viktigt att tänka på för den som svarar för sin egen säkerhetskopiering och för den som använder en samordnad tjänst?

Om du svarar för din egen säkerhetskopiering:

  • Förvara säkerhetskopian fysiskt åtskild från originaldata. Att exempelvis transportera disken med säkerhetskopian i samma väska som den bärbara datorn innebär en stor risk.
  • Låt inte backupdisken vara kontinuerligt inkopplad. Risk finns för att skadlig kod infekterar även säkerhetskopian.
  • Testa återkommande att det går att återställa filer från säkerhetskopian. 

Om du använder en samordnad tjänst, exempelvis via intendenturen:

  • Ta reda vad som erbjuds via tjänsten och hur den fungerar
  • Tänk på att en bärbar dator måste anslutas till nätet med nätsladd för att säkerhetskopieringen ska fungera.

Åter till början

Vid vår institution är vi ofta ute och reser på olika håll i världen. Är det något särskilt vi behöver tänka på avseende informationssäkerhet inför resan?

Ofta har man med sig sin laptop eller andra mobila enheter på resan. Nedan följer några frågor du bör ställa till dig själv i dina förberedelser:

  • Vilken information har jag lagrad på enheten? I vilken form (krypterad/okrypterad)? Är informationen säkerhetskopierad? Hur känslig är informationen och behöver jag verkligen ha den på enheten under resan? Behöver jag verkligen ta med alla mina enheter? Kan en specifik lånedator utgöra ett alternativ?
  • Har jag tillgång till universitetets VPN-tjänst? Om inte, ansök för att få tillgång 
  • Är enhetens programvara uppdaterad?
  • Är enheten utrustad/konfigurerad med standardmässigt säkerhetsskydd (automatisk låsning, lösenord/PIN-kod, uppdaterat antivirusprogram etc.).
  • Har jag någon kollega som besökt landet i fråga och som känner till särskilda saker att tänka på?
  • Finns särskilda regler i det aktuella landet vad gäller att medföra krypterad information? Finns andra regler/restriktioner. (Svårt att hitta någon sammanhållen information om vad som gäller i olika länder – kolla med resebyrån, UD och andra som besökt landet ifråga).

Kontakta säkerhetsavdelningen för ytterligare stöd.

Åter till början

Jag har svårt att hålla reda på alla mina lösenord. En av mina kollegor använder en lösenordshanterare. Tycker ni att det är en bra idé att använda en sådan?

En lösenordshanterare kan vara en bra hjälp, förutsatt att du

  • har koll på din enhet och att den är skyddad med autolås och lösenord
  • använder ett starkt masterlösenord som du hanterar på ett säkert sätt
  • använder en produkt från en känd och seriös leverantör. Fråga oss gärna om råd!

Rapporter om IT-säkerhetsmässiga incidenter når oss allt oftare. Hur ska vi kunna känna oss säkra på att våra informationstillgångar omgärdas av ett tillräckligt gott skydd?

Att genomföra en informationsklassificering utgör en grundläggande aktivitet i sammanhanget. Syftet med att klassificera informationen med avseende på säkerhetsaspekterna Konfidentialitet, Riktighet och Tillgänglighet är att bedöma och fastställa kraven på hur universitetets information och berörda informationssystem ska hanteras. Se informationssäkerhetssidan, avsnittet Rutiner för riskhantering.

Och om du vill rapportera en IT-(säkerhets)incident, skicka e-post till itsupport@uu.se.

Forskare vid vår institution använder olika molntjänster för lagring av forskningsdata. Finns säkerhetsmässiga eller juridiska synpunkter på detta?

Att molntjänster inte ska användas för hantering av känsliga personuppgifter eller sekretessbelagd information utgör en grundregel i sammanhanget. Den huvudsakliga grunden för denna princip utgörs av att det vanligen är mycket svårt att säkerställa kravuppfyllnad för denna typ av tjänster. I ett fall då man, efter noggrann prövning, gör avsteg från nämnda grundregel ska beslut och motivering till detta beslut dokumenteras.

Vad gäller juridik behöver man beakta att molntjänster ofta tillhandahålls av internationella företag som lyder under andra länders lagstiftning. Information som hanteras i molnet kan i praktiken hanteras i många olika länder.

För mer information, se vår nanolearning för användning av molntjänster eller Informationssäkerhetssidan, avsnittet Rutiner för säker informationshantering.

Åter till början

Angående lagring av känslig information – vid vår institution hanterar vi ett flertal olika informationsmängder där stora delar av informationen är att betrakta som känslig/sekretesskyddad. Var får den lagras?  

  • En central lagringslösning (Allvis) är under införande, se https://mp.uu.se/web/info/forska/datalagring för information. Kontakta IT-support för att anmäla intresse.
  • Rudbeck IT erbjuder väl utvecklade tjänster som kan erbjudas även utanför den egna verksamheten. Se https://my.rudbeck.uu.se/guides/Storage under rubriken Hints and Guides för mer information.
  • SUNET erbjuder en molnportal där all information lagras i Sverige – se information på https://www.sunet.se/services/molnbaserade-tjanster
  • SUNET Box har klassificerats till 222 och kan användas för information som inte överstiger denna nivå.
  • Intendenturer, institutioner och centrumbildningar har i många fall egna lösningar att erbjuda. Kontakta innehavaren av tjänsten för ytterligare information.
  • Många ser molntjänster som ett smidigt sätt att lagra information. Under vilka omständigheter i universitetets informationshantering kan molntjänster användas? Se vår nanolearning för användning av molntjänster.

Åter till början

Publicerad: 08 februari 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.