Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Säkerhet/
  • Informationssäkerhet/
  • Jobba säkert på distans/
  • Gå till Stöd och service Säkerhet
    • Beredskap
    • Bevakning
    • Brandskydd
    • Campuskort
    • Egendomsskydd
    • Evenemangssäkerhet
    • Exportkontroll
    • Informationssäkerhet
      • Jobba säkert på distans
    • IT-säkerhet
    • Personsäkerhet
    • Resesäkerhet
    • Risk- och sårbarhetsanalys
    • Säkerhet A - Ö
    • Säkerhetsskydd

Jobba säkert på distans

Hur kan man jobba säkert på distans?

Vad är viktigt att tänka på när du och många andra samtidigt arbetar hemifrån? När fler än vanligt arbetar utanför arbetsplatsen hanteras organisationens information på̊ ett sätt som varken vi eller våra IT-system är vana vid. Det är viktigt att informationen hanteras säkert så att vi undviker att information hamnar i orätta händer, att den förstörs eller blir felaktig.

Läs mer om Zoom

  • Din arbetsutrustning – dator, surfplatta eller mobiltelefon är personlig och ska inte användas för privat bruk eller av andra. Informationen där ska skyddas. Det innebär att du alltid ska logga ut och låsa datorn när du lämnar den, även hemma.  Säkerställ att du har starka lösenord.
  • Skriv inte ner personnummer, lösenord eller annan känslig information i chattar/meddelanden/e-post. Vill man kommunicera om känslig information så ska man ringa den man tänkt meddela sig med.
  • USB-minnen ska inte användas mellan privat utrustning och din arbetsdator eftersom virus kan spridas mellan enheter.
  • Spara aldrig känslig information i privata molnlösningar (Dropbox, Google Drive osv.)
  • Vid digitala arbetsmöten, bedöm risken att andra kan höra eller se informationen som förmedlas. Tänk även på vad som diskuteras om/när mötet spelas in.
  • Du kan själv minska risken för att bli utsatt för bedrägeri genom att låta bli att klicka på̊ länkar eller bilagor från okända avsändare.
  • Ladda inte ned program som kommer via e-post, sms eller olika webbsidor, särskilt när avsändaren är okänd.

Läs gärna mer om hur Uppsala universitet arbetar med Dataskyddsförordningen (GDPR)

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har publicerat information och faktablad om att arbeta säkert på distans

Frågor om Zoom och säkerhet

Uppsala universitet använder en separat installation av tjänsten Zoom. För den Zoom som universitetet använder gäller :

  • Inget mötesinnehåll sparas hos leverantören (Nordunet, med serverhallar i Sverige och Danmark).
  • Inspelning av möten, text i chatten och noteringar sparas lokalt på den dator som spelar in mötet.
  • Mötesvärden avgör vilka som får spela in ett möte.
  • Inga känsliga personuppgifter finns hos eller skickas till leverantören. Personnamn, kontonamn och e-postadress sparas hos leverantören för att kunna tillhandahålla tjänsten till oss och våra användare.
  • Möten, seminarier etc i Zoom krypteras mellan server och klienter
  • För högre säkerhet finns i Zoom en möjlighet att kryptera möten med s.k. end-to-end kryptering (direkt mellan klienterna). Chat-funktionen är alltid end-to-end krypterad 

Möten med konfidentiell information

Genom att använda Zooms möjlighet till end-to-end kryptering bedömer vi att Zoom erbjuder en fullgod nivå av säkerhet även vid möten där konfidentiell information avhandlas. Det är viktigt att vid det aktuella mötet försäkrar sig om att krypteringsvarianten end-to-end är vald, genom att verifiera att det finns en grön symbol med ett hänglås överst till vänster i sessionens fönster.
Vid standardkryptering innehåller den gröna symbolen istället en bock.

Information om Zoom från avdelningen för universitetsgemensam IT

  • Allmänt om Zoom, säkerhet och GDPR
  • Instruktioner för att aktivera säkrare (end-to-end) kryptering
  • Allmänt om Zoom

Tjänsten Signal

Signal rekommenderade vi tidigare för konfidentiella möten. Den kvarstår som ett alternativ att använda.

Här finns en kort introduktion till Signal

Frågor om Zoom och säkerhet?

Kontakta säkerhetsavdelningen

Läs gärna mer om hur vi hanterar Zoom och säkerhet vid UU

Publicerad: 19 mars 2021

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.