Ställa in ditt certifikat i Outlook – Outlook 2019 (MacOS)
Förutsättningar
Du behöver skapa ett personligt certifikat och installerat det i din dator för att kunna utföra denna instruktion.
För att kunna skapa ett personligt certifikat måste du ha ett fullvärdigt konto vid universitetet. Ett fullvärdigt konto innebär ett konto som genomgått en identifikationskontroll. Om du inte har det kommer du att nekas att skapa ett personligt certifikat.
Inställningar för säker e-post
- Starta Outlook.
- Klicka på menyn "Verktyg" och välj "Konton".
- Markera det konto där du vill lägga till funktionen och möjligheten att signera och kryptera.
- Klicka på "Avancerat".
- Markera "Säkerhet".
- Under "Digital signering" i rullgardinen "Certifikat" väljer du certifikatet som har ditt namn.
Om du har flera certifikat installerade behöver du välja ditt senaste giltiga certifikat.
Släng aldrig gamla certifikat. Du behöver dem för att kunna läsa äldre krypterad epost.
Om du har flera kan du klicka på "Välj ett certifikat".
Markera ett certifikat och välj 'Visa certifikat' för att se giltighetstiden så att du kan välja rätt certifikat.
- Under "Kryptering" i rullgardinen "Certifikat" väljer du certifikatet som har ditt namn.
Se till att det sitter en bock för "Ta med mina certifikat i signerade meddelanden".
- Klicka på "OK".
- Stäng nästa fönster.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.