Ställ in ditt certifikat i Outlook – Outlook 2019 (Windows)
Förutsättningar
Du behöver skapa ett personligt certifikat och installerat det i din dator för att kunna utföra denna instruktion.
För att kunna skapa ett personligt certifikat måste du ha ett fullvärdigt konto vid universitetet. Ett fullvärdigt konto innebär ett konto som genomgått en identifikationskontroll. Om du inte har det kommer du att nekas att skapa ett personligt certifikat.
Inställningar för säker e-post
- Klicka på "Arkiv".
- Markera "Alternativ".
- Klicka på "Säkerhetscenter" och sedan på knappen "Inställningar för Säkerhetscenter".
- Klicka på "E-postsäkerhet" och sedan på "Inställningar".
- Klicka på "Välj" efter fältet "Signeringscertifikat".
- Markera certifikatet. Om du har flera certifikat installerade behöver du välja vilket du vill använda.
Släng aldrig gamla certifikat. Du behöver dem för att kunna läsa äldre krypterad epost.
Du ser giltighetstiden och kan välja det som är giltigt.
-
Klicka på "OK" och sen "OK" igen.
-
Skriv ett valfritt namn på säkerhetsinställningen i fältet "Namn på säkerhetsinställningar".
Se till att det sitter en bock för "Skicka dessa certifikat med signerade meddelanden". -
Klicka på "OK".
-
Klicka på "OK" för att stänga nästa fönster.
____________________________
Har du frågor? Kontakta IT-support.