Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Undervisa/
  • Pedagogisk utveckling/
  • Pedagogiska priset/
  • Nomineringskategorier/
  • Nomineringskriterier pedagogiska priset/
  • Kriterierna 1-9/
  • Gå till Undervisa Pedagogisk utveckling
    • Excellenta lärare
    • Konsultation
    • Nätverk
    • Pedagogiska programmet
    • Pedagogiska metoder
    • Pedagogisk meritering
    • Pedagogiska priset
      • Beredningsgruppen Pedagogiska priset
      • Fria priset
      • Motiveringar
      • Nomineringskategorier
        • Nomineringskriterier pedagogiska priset
          • Kriterierna 1-9
        • Nomineringskriterier fria priset
        • Nomineringskategorier för det fria priset tidigare år
      • Tidigare pristagare
    • Rapporter om pedagogisk utveckling
    • Tvärvetenskapliga kurser
    • Utvecklingsprojekt

Pedagogiska priset

Kriterierna 1-9

1. Vetenskapligt förhållningssätt

 Den nominerade gör exempelvis följande:

- baserar undervisningen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet,

- ger förutsättningar för studenterna att utveckla ett vetenskapligt förhållnings- och arbetssätt,

- följer med i forskningsutvecklingen och uppdaterar kontinuerligt sina ämneskunskaper,

- diskuterar synen på ämnet och hur denna förändras, liksom hur ämnet utvecklas exemplifierat av bl.a. institutionens forskning,

- diskuterar olika perspektiv på ämnet, som exempelvis etiska perspektiv, olika forskningstraditioner, genusperspektiv och internationella aspekter,

- stimulerar studenterna till eget lärande, kreativitet och kritiskt tänkande,

- ger förutsättningar för studenterna att utveckla sin förmåga att urskilja, formulera och lösa problem,

- ger förutsättningar för studenterna att utveckla sin förmåga att självständigt kunna analysera, reflektera, dra slutsatser, värdera, ifrågasätta och vara kreativ,

- sätter in kursen och ämnet i ett, för studenterna, förståeligt sammanhang och anknyter till aktuell forskning och internationella förhållanden eller

- andra insatser för att främja ett vetenskapligt förhållningssätt i undervisningen.

2. Aktiverande undervisningsformer

Den nominerade gör exempelvis följande:

- väljer undervisningsformer som stimulerar studentaktivitet, främjar djupinriktning i lärandet samt uppmuntrar till samarbete,

- planerar undervisningen så att studenterna ges utrymme för egen reflektion, bearbetning av litteratur och kritiskt tänkande,

- planerar undervisningen så att studenterna ges utrymme för diskussioner med lärare och medstuderande i syfte att inhämta, utvidga och fördjupa kunskap,

- skapar ett positivt klimat som stimulerar studenternas engagemang och intresse för ämnet och främjar därigenom lärande,

- tar tillvara studenternas egna kunskaper, erfarenheter och perspektiv

- knyter ämnesinnehållet till ett vidare sammanhang,

- tar tillvara perspektiv från hitresande studenter, liksom från studenter med erfarenhet från studier i andra länder,

- möjliggör i möjligaste mån arbetslivsanknytning av utbildningen,

- använder där det gynnar studenternas lärande och underlättar kommunikationen lämplig informations- och kommunikationsteknik,

- ger studenterna möjlighet att dra fördel av den infrastruktur som finns i form av bibliotekstillgång, IT-strukturer m.m.

- ger studenterna möjlighet att träna sig i att söka och värdera information,

- stimulerar studenterna till eget lärande, kreativitet och kritiskt tänkande,

- sätter in kursen och ämnet i ett, för studenterna, förståeligt sammanhang,

- integrerar olika former av färdighetsträning i undervisningen (t.ex. muntlig och skriftlig presentation),

- anpassar undervisningen till studenternas bakgrund och nivå,

- se till att nya idéer för undervisning förverkligas

- planera och leda olika pedagogiska aktiviteter utifrån genusperspektiv

- förnya undervisningens former och innehåll tillsammans med kollegor (t.ex. nätbaserad undervisning) eller

- annan insats för att främja aktiverande undervisningsformer.

3. Tydlig röd tråd och progression

 Den nominerade gör exempelvis följande:

- verkar för ett tydligt samband mellan förväntade studieresultat, undervisningsformer och examination (konstruktiv länkning),

- informerar studenterna om den konstruktiva länkningen,

- sätter in kursen och ämnet i ett, för studenterna, förståeligt sammanhang och anknyter till aktuell forskning och internationella förhållanden,

- verkar för en tydlig progression i förväntade studieresultat vad gäller kunskaps-, färdighets-, och kompetensmål mellan grund- och avancerad nivå och/eller inom respektive nivå genom fördjupning och/eller breddning,

- anpassar undervisningen till studenternas bakgrund och nivå,

- tydliggör kopplingen mellan teori och tillämpning i exempelvis verksamhetsförlagda utbildningsmoment,

- förnya undervisningens former och innehåll tillsammans med kollegor (t.ex. nätbaserad undervisning) eller

- annan insats för att skapa en tydlig röd tråd eller progression i undervisningen.

4. Examination och återkoppling som pedagogiskt styrmedel

 Den nominerade gör exempelvis följande:

- väljer varierande examinationsformer med hänsyn till de kunskaper, färdigheter och kompetenser som stipuleras i målen,

- utvecklar bedömningskriterier och informerar studenterna om dessa på ett sätt som gör att de ges möjlighet att förstå hur de tillämpas,

- diskuterar med studenterna om vad som är tillåtet och vad som räknas som fusk eller plagiat,

- tillhandahåller skriftliga riktlinjer för studenternas självständiga arbeten,

- ger studenterna konstruktiv återkoppling på vad var och en lärt sig i olika situationer och på vad man behöver utveckla mer,

- ger studenterna möjlighet att träna sina förmåga till kritisk granskning av egna och andras arbeten eller

- annan insats för att främja examination och återkoppling som fungerar som pedagogiskt styrmedel.

5. Samverkan mellan lärare och studenter

 Den nominerade gör exempelvis följande:

- skapar ett undervisningsklimat som präglas av ömsesidig respekt och ansvar,

- diskuterar och samverkar med studenterna under kursens gång,

- skapar ett positivt klimat som stimulerar studenternas engagemang och intresse för ämnet och främjar därigenom lärande,

- sörjer för en god introduktion av nya studenter med avseende på studiers uppläggning och krav,

- bidrar till att studenterna tidigt utvecklar goda studievanor,

- utvecklar studenternas förmåga att självständigt söka och värdera information,

- informerar studenterna om det pedagogiska programmet,

- sätter in kursen och ämnet i ett, för studenterna, förståeligt sammanhang och visar på helheten,

- anpassar undervisningen till studenternas bakgrund och nivå så att alla bereds möjlighet att lära på lika villkor,

- informerar studenterna om de stödresurser som finns,

- tar initiativ till olika former av samverkan med studenter, kollegor, övrig personal, lärare vid andra institutioner vad gäller utbildning på grund och avancerad nivå,

- skapa ett positivt klimat för diskussion av pedagogiska frågor

- motivera studenter och kollegor att delta i utveckling av mål och strategier för undervisningen eller

- annan insats för att främja samverkan mellan lärare och studenter.

6.  Ett tydligt pedagogiskt ledarskap

 - utvärderar och följer upp den pedagogiska verksamheten på institutionen eller på programmet som helhet,

- initierar, stimulerar och genomför pedagogiskt utvecklingsarbete,

- annat som ligger i ett tydligt pedagogiskt ledarskap.

7. Kontinuerlig uppföljning och återkoppling

Den nominerade gör exempelvis följande:

- följer upp och analyserar undervisningen med avseende på kvaliteten i förhållande till de förväntade studieresultaten (kursmålen),

- följer upp undervisningen med kursvärderingar enligt universitetets riktlinjer,

- utvärderar helheten av en termin eller ett program återkommande där så är lämpligt,

- sörjer för att resultaten av kursvärderingarna och konsekvenserna återkopplas till studenterna,

- omprövar syfte och innehåll för utbildningen med ett eller ett par års mellanrum samt involverar studenterna aktivt i detta arbete,

- omprövar och utvecklar examinationsformerna på basis av högskolepedagogisk kunskap,

- uppmuntrar till att pröva nya undervisnings- och examinationsformer eller

- annat som främjar kontinuerlig uppföljning och återkoppling.

8. Kollegial samverkan och idéutbyte

- bidrar till förekomsten av kollegialt stöd och möjligheten att samverka inom institutionen och/eller programmet,

- bidrar till möjligheten att samverka över institutions- och fakultetsgränserna och med biblioteket för att dra fördel av universitetets bredd,

- bidrar till regelbundna träffas inom institutionen/programmet respektive fakulteten,

- informerar sig om och bygger vidare på kollegors erfarenheter av pedagogiskt utvecklingsarbete,

- visar intresse och engagemang för att sprida goda exempel på pedagogisk utveckling i olika fora utanför den egna institutionen/universitetet,

- förnyar undervisningsmaterial och förmedlar detta till andra lärare eller institutioner,

- utvecklar nya undervisnings- och/eller examinationsformer och sprider kunskap om dessa,

- utvecklar nätbaserade undervisningsformer/material och sprider kunskap om dessa,

- författa kurslitteratur eller andra läromedel av god kvalitet eller

- annat som främjar kollegial samverkan och idéutbyte.

Innehållsansvarig: Charlotte Sundström 18 juni 2020

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.