Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
    • Tillgänglighet och stöd
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona: inför vt-21
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Kvalitetsutveckling
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Forska/
  • Forskarutbildning/
  • Medicin och farmaci/
  • För doktorander/
  • Doktoranders villkor/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Forskarutbildning
    • Medicin och farmaci
      • För doktorander
        • Hur påverkas disputationer och forskarstudier av Covid-19?
        • Doktoranders villkor
      • För handledare
      • Kurser på forskarnivå
      • Blanketter
      • Forskningsspår
      • Disputationskalender
    • Humaniora och samhällsvetenskap

TextPortlet TextPortlet

Doktoranders villkor

Doktoranders villkor

På den här sidan kan du läsa om:
Studiefinansiering
Arbets- och anställningsvillkor
Försäkringar
Arbetsmiljö
Tillgänglighet och olika stöd
Lika villkor
Förlängning av studiefinansiering
Doktorandråd

Studiefinansiering

Vid Uppsala universitet eftersträvas primärt doktorandanställning som studiefinansiering för studerande på forskarnivå.

Medel för annan finansiering; stipendium eller annan egen finansiering, ska vara medel erhållna i konkurrens.

Doktorand med anställning som doktorand kan utföra undervisning upp till 40 timmar per termin. I den händelse utbildningsuppdraget överstiger detta (dock högst 20 %) ska den tid doktoranden ägnat åt undervisning kompenseras med motsvarande tid till utbildning på forskarnivå.

Lönestege för doktorander hittar du här.

Arbetsmiljö

Kommittén för utbildning på forskarnivå har, i samråd med medicinska och farmaceutiska doktorandråden, utarbetat ett åtgärdsprogram för doktorander med psykosociala eller fysiskt relaterade arbetsproblem. Åtgärdsprogrammet ska ses som ett stöd, främst för doktorander och handledare och förhoppningen är att allvarliga arbetsproblem så långt som möjligt kan undvikas.

Handledaren har en ansvarsroll men det kan upplevas svårt för många doktorander att kontakta sin handledare när det gäller problem som inte direkt rör forskningsprojektet. Varje doktorand har ett nätverk av personer som de kan vända sig till för att diskutera olika typer av funderingar och problem.

Nedan finns en lista med några kontaktpersoner

  1. Forskarutbildningsansvarig eller studierektor för utbildningen på forskarnivå vid doktorandens institution.
  2. Studierektor för utbildningen på forskarnivå vid farmaceutiska fakulteten (professor Ulf Göransson), studierektor för utbildningen på forskarnivå, medicinska fakulteten, klinisk inriktning (professor Peter Stålberg), studierektor för utbildningen på forskarnivå, medicinska fakulteten, prekliniska ämnen (Per Jemth), studierektor för kurser på forskarnivå (Sebastian Barg)
  3. Prefekten vid institutionen
  4. Ledamöterna i Kommittén för utbildning på forskarnivå (KUF)
  5. Medicinska doktorandrådets ordförande och Farmaceutiska doktorandrådets ordförande
  6. Studenthälsan (för doktorander som inte har anställning som doktorand)
  7. Uppsala universitets företagshälsovård, Previa (för de doktorander som har anställning)
  8. Doktorandombudsmannen (för närvarande samma som studentombudsmannen, vid Uppsala studentkår)
  9. Företagshälsovården, för doktorander som har annan huvudman än universitetet.

Normalt bör doktorand och/eller handledare vända sig till personer på listan som de har förtroende för och som känner till förhållandena inom utbildning på forskarnivå och vid institutionen så att problemen kan lösas snabbt och konstruktivt.

Vid problem som är relaterade till den fysiska arbetsmiljön, det vill säga lokaler och tekniska lösningar mm, är det främst handledaren, prefekten vid institutionen, intendenturen vid campus eller samordnaren för funktionshinder vid Uppsala universitet som doktoranden bör kontakta.

Vid den årliga uppföljning av utbildningen på forskarnivå ska doktorand och handledare gå igenom hur utbildningen och avhandlingsarbetet fortskrider men även ta upp arbetsmiljörelaterade frågor.

Tillgänglighet och olika stöd

Universitetet erbjuder gemensam service och stöd i olika former till de studenter som har en funktionsnedsättning.

Lika villkor

Lika villkor för verksamma vid Uppsala universitet

Förlängning av studiefinansiering (prolongation)

Såväl handledarna som doktoranden ansvarar för att vid behov föreslå nödvändiga förändringar i den individuella studieplanen för att avhandlingsarbetet ska kunna avslutas inom den maximala nettostudietiden. I de fall särskilda skäl i högskoleförordningens mening föreligger kan dock förlängning av anställning som doktorand medges.

Riktlinjer för förlängning av utbildningsbidrag och anställning som doktorand för doktorander med förtroendeuppdrag har fastställts i särskilt beslut 2014-02-04 (UFV 2014/72).

Doktorandråd

  • Farmaceutiska doktorandrådet
  • Medicinska doktorandrådet
  • Uppsala studentkårs doktorandsida
  • Uppsala studentkårs student- och doktorandombud ombud@us.uu.se

Innehållsansvarig: Pernille Husberg 06 november 2020

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris