Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Forska/
  • Forskarutbildning/
  • Medicin och farmaci/
  • För doktorander/
  • Gå till Forska Forskarutbildning
    • Medicin och farmaci
      • För doktorander
        • Hur påverkas disputationer och forskarstudier av Covid-19?
        • Doktoranders villkor
      • För handledare
      • Kurser på forskarnivå
      • Blanketter och mallar
      • Forskningsspår
      • Disputationskalender
    • Humaniora och samhällsvetenskap

För doktorander

För doktorander

Hur påverkas disputationer och forskarstudier av Covid-19?

Riktlinjer för utbildning på forskarnivå

Läs mer här:
Handledning
Halvtidsseminarium
Licentiatseminarium
Disputation

På den här sidan kan du läsa om:
Översikt över utbildningen
Allmän studieplan
Individuell studieplan
Årlig uppföljning
Rapportering av aktivitet
Antagning
Ansökan

Översikt över utbildningen

Översikt över doktorandutbildningen

Allmän studieplan

För varje ämne som utbildning på forskarnivå anordnas i ska det finnas en allmän studieplan. En allmän studieplan ska beskriva det huvudsakliga innehållet i utbildningen, krav på särskild behörighet och de övriga föreskrifter som behövs.

Allmän studieplan – Farmaceutisk vetenskap
Allmän studieplan – Medicinsk vetenskap

Individuell studieplan

För varje doktorand ska det upprättas en individuell studieplan (ISP). Planen ska innehålla högskolans och doktorandens åtaganden och en tidsplan för doktorandens utbildning. Planen ska beslutas efter samråd med doktoranden och hans eller hennes handledare. Den individuella studieplanen ska regelbundet följas upp och efter samråd med doktoranden och hans eller hennes handledare ändras av högskolan i den utsträckning som behövs.

Vid Uppsala universitet ska den individuella studieplanen innehålla uppgift om

  • avsedd examen
  • tidsplan för doktorandens utbildning
  • finansieringsplan för hela utbildningstiden
  • planerade kurser, undervisning, pedagogisk utbildning och/eller annat institutionsarbete
  • handledningens organisation
  • de särskilda villkor som gäller för studierna.

Sedan 2021-01-01 finns en ny rutin vid antagning kring den individuella studieplanen. Läs mer under Ansökan.

Årlig uppföljning

Den individuella studieplanen ska följas upp årligen och revideras vid behov. Den årliga uppföljningen görs av doktorand och huvudhandledare i samråd med övriga handledare och examinator.

Rapporten från den årliga uppföljningen ska omfatta hur arbetet med avhandlingen och genomförande av teoretiska moment i utbildningen framskrider i förhållande till den individuella studieplanen.

Vid större förändringar i planen ska detta anmälas till KUF på en särskild blankett. Det kan gälla byte av handledare, tillägg eller borttagande av handledare, väsentligt ändrad forskningsplan eller väsentligt ändrad tidplan för avhandlingsarbetet. Beslut om ny studieplan efter revidering tas av ordförande i KUF.

Rapportering av aktivitet

Doktoranders aktivitet och försörjning ska rapporteras i Ladok varje kalenderhalvår. Från och med 2022 ska aktiviteten rapporteras utifrån aktivitetsnivån i den individuella studieplanen (ISP). Före 2022 skickade institutionerna ut en blankett för redovisning av aktivitet till doktoranderna. Den blanketten ska inte längre användas.

Det är huvudhandledarens ansvar att ISP:n är uppdaterad. Aktivitet rapporteras i Ladok varje halvår av administrationen vid institutionen och anges i procent.  Det är därför viktigt att ISP:n är uppdaterad med aktuell aktivitet.

Institutionernas forskarutbildningsadministration lägger in aktivitet i Ladok utifrån den angivna aktiviteten i ISP. Ifall aktiviteten förändras, ska doktoranden och handledaren skicka in en revidering av ISP:n med den nya aktiviteten.

Revideringen görs i systemet för elektronisk ISP. En tidsplan med information om aktivitet ska inkluderas i den forskningsplan som är en del av ISP:n. Den planerade aktiviteten ska anges i procent för varje halvår. Utformningen av tidsplanen kan göras på olika sätt enligt respektive institutions rutiner men det är viktigt att man ur tidsplanen lätt kan utläsa planerad aktivitet som procent av arbetstid per halvår.

Här ser du ett exempel på hur det kan se ut. Notera att summan av antalet nettomånader forskarutbildning i planen alltid ska vara minst 48!

Startdatum 2023-02-01      
År 1, första halvåret 2023 5 månader 80 % 4 nettomånader
År 1, andra halvåret 2023 6 månader 80 % 4,8 nettomånader
År 2, andra halvåret 2024 6 månader 50 % 3 nettomånader
...      
År 5, första halvåret 2028 1 månad 100 % 1 nettomånad
Slutdatum 2028-01-31      
      48 nettomånader

Revisionsfunktionen nås via startsidan för elektronisk ISP där doktorandens ISP finns under rubriken ”Your issues”.

I anslutning till den individuella studieplanen finns tre länkar:

  • View
  • Download
  • Revise.

Genom att klicka på ”Revise” öppnas revideringsfunktionen. Det är då möjligt att ladda upp en ny forskningsplan som innehåller aktuell aktivitet i procent. Kontakta kuf@uadm.uu.se om ”Revise” saknas.

För alla doktorander som inte har en reviderad ISP med tydligt angiven aktivitet kan den aktuella aktiviteten framgå i ISP under rubrikerna ”Time plan for entire graduate programme” och eventuellt ”Planned employment for entire project”. Vid varje revidering av en ISP bör en tidsplan med procent enligt ovan infogas.

Antagning

Antagningsvillkor och behörighet för att bli antagen som doktorand regleras i huvudsak i högskoleförordningen.

För att bli antagen till utbildning på forskarnivå krävs att den sökande

  1. Har grundläggande behörighet och den särskilda behörighet som högskolan kan ha föreskrivit, och
  2. Bedöms ha sådan förmåga i övrigt som behövs för att tillgodogöra sig utbildningen

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har

  1. Avlagt examen på avancerad nivå,
  2. Fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå eller
  3. På något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper

Särskild behörighet för forskarutbildningsämne medicinsk vetenskap och farmaceutisk vetenskap vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci är:

  1. Engelska 6
  2. Utbildning inom för ämnet relevant område

Ansökan

Ansökan om antagning till utbildning på forskarnivå skickas via ett elektroniskt formulär till kommittén för utbildning på forskarnivå (KUF). E-formuläret finns på webbsidan för blanketter. Det är den blivande doktoranden som ska fylla i ansökan med stöd av handledaren.

Från och med januari 2021 gäller en ny rutin vid antagning:

  1. Handledarna skriver forskningsplanen som ska bifogas till ansökan.
  2. Doktoranden antas med en preliminär individuell studieplan.
  3. När doktoranden blivit antagen reviderar handledaren och doktoranden projektplanen gemensamt.
  4. Den reviderade individuella studieplanen skickas in till KUF via e-formuläret på samma webbsida där ansökan gjordes.
  5. När beslutet om antagning expedierats blir en länk för revidering tillgänglig (”Revise”).
  6. Revideringen ska göras inom 6 månader efter antagningen.
  7. Den individuella studieplanen fastställs sedan av KUF.

Skärmdump av hur det ser ut i e-formuläret

Anledningen till den nya rutinen är att den blivande doktoranden inte får vara engagerad i forskningen (och därmed inte heller i att skriva projektplanen) innan antagning.

För att ansökan ska behandlas i kommittén för utbildning på forskarnivå ska formuläret vara korrekt ifyllt. Formuläret utgör även bas i den individuella studieplanen. Utöver de uppgifter som ska ingå i den individuella studieplanen ska ansökan även omfatta uppgifter om:

  • annonsering av doktorandplats
  • motivering, om plats inte annonserats
  • intyg om behörighet
  • forskningsplan
  • intyg från arbetsgivare/verksamhetschef, om utbildningen görs inom ramen för en annan anställning än universitetet

Ansökan ska vara kommittén för utbildning på forskarnivå (KUF) tillhanda 12 dagar innan mötet. Mötena i institutionens forskarutbildningsgrupp är anpassade efter KUF:s möten. Kontrollera därför mötesdatumen på institutionens webbsida för att vara säker på att ansökan kommer in i tid.

  • Datum för KUF:s möten finns i årshjulet under områdesgemensamma nämnder och kommittéer.
  • Observera att varje institution har en forskarutbildningsgrupp (FUG) som granskar alla doktorandansökningar innan de skickas in till KUF.

Mötestider i årshjulet

Innehållsansvarig: kuf@uadm.uu.se 13 juni 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.