Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Forska/
  • Forskarutbildning/
  • Medicin och farmaci/
  • För handledare/
  • Gå till Forska Forskarutbildning
    • Medicin och farmaci
      • För doktorander
      • För handledare
        • Handledarutbildning
        • Rekrytera doktorand
      • Kurser på forskarnivå
      • Blanketter och mallar
      • Forskningsspår
      • Disputationskalender
    • Humaniora och samhällsvetenskap

För handledare

För handledare

Hur påverkas disputationer och forskarstudier av Covid-19?

Riktlinjer för utbildning på forskarnivå

Läs mer här:
Disputation

På den här sidan kan du läsa om:
Handledning
Handledare
Biträdande handledare
Huvudhandledares meriter
Byte av handledare
Examinator
Individuell studieplan
Årlig uppföljning
Rapportering av aktivitet

Handledning

Handledarens främsta uppgift är att hjälpa studerande på forskarnivå att utvecklas till självständiga forskare med ett vetenskapligt förhållningssätt.

Handledaren ska kontinuerligt hålla sig informerad om regler och riktlinjer som berör utbildning på forskarnivå samt:

  • se till att doktoranden tillägnar sig de kunskaper som anges i studieplanen
  • se till att adekvata resurser för projektets bearbetande ställs till doktorandens förfogande vid institutionen
  • underlätta för doktoranden att delta i relevanta forskarutbildningskurser, symposier och konferenser enligt den individuella studieplanen
  • stödja, uppmuntra och vara tillgänglig för diskussioner med doktoranden i den utsträckning som angivits i studieplanen
  • bidra till att vidga doktorandens kontaktyta på institutionen genom att uppmuntra doktoranden att i början av sitt arbete och därefter med jämna intervaller presenterar sitt projekt i seminarieform
  • se till att avhandlingsarbetet framskrider i rimlig takt så att arbetet blir slutfört inom stipulerad tid
  • ansvara för och ta initiativ till att årlig uppföljning och halvtidskontroll utförs och dokumenteras
  • avgöra när avhandlingsarbetet nått den omfattning att det är klart för disputation (Det är i första hand på handledaren ansvaret ligger att bedöma när avhandlingen uppfyller de krav som kan ställas på en akademisk avhandling med avseende på såväl kvalitet som omfattning)
  • tillsammans med prefekten föreslå fakultetsopponent och ledamöter i betygsnämnd samt informera doktoranden om reglerna kring disputation

Handledare

För varje doktorand ska kommittén för utbildning på forskarnivå utse minst två handledare, varav en huvudhandledare med huvudansvar för utbildningen, inklusive avhandlingsarbetet och en biträdande handledare. Huvudhandledaren ska vara docent eller docentkompetent. En av handledarna vara anställd eller adjungerad (minst 20% anställning) vid Uppsala universitet.

Huvudhandledares meriter

För att registreras som huvudhandledare för en doktorand vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci ska vissa krav uppfyllas.

Den tilltänkta huvudhandledaren måste vara väl förtrogen med, och uppfylla de regler för utbildning på forskarnivå som finns vid Uppsala universitet. I normalfallet är en huvudhandledare redan docent. I det fall den tilltänkta huvudhandledaren ännu inte blivit docent, ska den planerade handledarkonstellationen formellt ha godkänts i ett särskilt bifogat stödjebrev undertecknat av prefekten vid den institution vid Uppsala universitet där doktoranden ska registreras.

En ansökan om antagning till studier på forskarnivå kommer att granskas av kommittén för utbildning på forskarnivå och faktorer som kommer att vägas in i den samlade bedömningen av den föreslagna handledarkonstellationen är att huvudhandledaren har:

  • en väl dokumenterad post-doktoral vetenskaplig erfarenhet, produktion och självständig forskningslinje
  • egna (externa eller interna) forskningsanslag, som redan har erhållits
  • genomgått den en-dags handledarinformation som ges vid vetenskapsområdet

Biträdande handledare

Den biträdande handledaren ska i regel vara disputerad, men ibland kan en handledare som inte är disputerad ha specifika kunskaper som är relevanta och viktiga för projektet.

Byte av handledare

En doktorand som begär det ska få byta handledare.

Byte av handledare kan bli aktuellt i olika situationer. Likaså kan man önska att lägga till en handledare. Alla förändringar i handledaruppsättningen innebär en revidering av doktorandens individuella studieplan och ska behandlas i kommittén på forskarnivå. Det finns en särskild blankett som ska fyllas i när man önskar anmäla förändringar.

Examinator

Varje doktorand ska ha en särskilt utsedd examinator. Examinatorn ska medverka vid årlig uppföljning av den individuella studieplanen. Examinator ska, för doktorand, examinera poänggivande moment i utbildning på forskarnivå vid rapportering till studiedokumentationssystem. Tidigare möjlighet för handledare att examinera poänggivande moment upphör 2019-07-01.

Examinatorn ska även vara ett stöd för doktoranden i diskussioner kring den teoretiska delen av utbildningen och examinationen.

Examinator

  • ska vara lägst docent eller på annat vis meriterad att fungera som huvudhandledare i forskarutbildningen.
  • ska vara anställd vid Uppsala universitet,
  • ska vara verksam vid den institution där doktoranden är registrerad
  • och handledare ska vara oberoende personer utan jävsförhållande
  • kan vara ordförande vid disputation, men examinator kan aldrig ingå i betygsnämnden.

Individuell studieplan

För varje doktorand ska det upprättas en individuell studieplan (ISP). Planen ska innehålla högskolans och doktorandens åtaganden och en tidsplan för doktorandens utbildning. Planen ska beslutas efter samråd med doktoranden och hans eller hennes handledare. Den individuella studieplanen ska regelbundet följas upp och efter samråd med doktoranden och hans eller hennes handledare ändras av högskolan i den utsträckning som behövs.

Vid Uppsala universitet ska den individuella studieplanen innehålla uppgift om

  • avsedd examen
  • tidsplan för doktorandens utbildning
  • finansieringsplan för hela utbildningstiden
  • planerade kurser, undervisning, pedagogisk utbildning och/eller annat institutionsarbete
  • handledningens organisation
  • de särskilda villkor som gäller för studierna.

Sedan 2021-01-01 finns en ny rutin vid antagning kring den individuella studieplanen.

Årlig uppföljning

Den individuella studieplanen ska följas upp årligen och revideras vid behov. Den årliga uppföljningen görs av doktorand och huvudhandledare i samråd med övriga handledare och examinator.

Rapporten från den årliga uppföljningen ska omfatta hur arbetet med avhandlingen och genomförande av teoretiska moment i utbildningen framskrider i förhållande till den individuella studieplanen.

Vid större förändringar i planen ska detta anmälas till KUF på en särskild blankett. Det kan gälla byte av handledare, tillägg eller borttagande av handledare, väsentligt ändrad forskningsplan eller väsentligt ändrad tidplan för avhandlingsarbetet. Beslut om ny studieplan efter revidering tas av ordförande i KUF.

Rapportering av aktivitet

Doktoranders aktivitet och försörjning ska rapporteras i Ladok varje kalenderhalvår. Från och med 2022 ska aktiviteten rapporteras utifrån aktivitetsnivån i den tidsplan som ska vara en del av forskningsplanen i den individuella studieplanen (ISP). Före 2022 skickade institutionerna ut en blankett för redovisning av aktivitet till doktoranderna. Den blanketten ska inte längre användas.

Det är huvudhandledarens ansvar att ISP:n är uppdaterad. Aktivitet rapporteras i Ladok varje halvår av administrationen vid institutionen och anges i procent.  Det är därför viktigt att ISP:n är uppdaterad med aktuell aktivitet.

Institutionernas forskarutbildningsadministration lägger in aktivitet i Ladok utifrån den angivna aktiviteten i ISP. Ifall aktiviteten förändras, ska doktoranden och handledaren skicka in en revidering av ISP:n med den nya aktiviteten.

Revideringen görs i systemet för elektronisk ISP. En tidsplan med information om aktivitet ska inkluderas i den forskningsplan som är en del av ISP:n. Den planerade aktiviteten ska anges i procent för varje halvår. Utformningen av tidsplanen kan göras på olika sätt enligt respektive institutions rutiner men det är viktigt att man ur tidsplanen lätt kan utläsa planerad aktivitet som procent av arbetstid per halvår.

Här ser du ett exempel på hur det kan se ut. Notera att summan av antalet nettomånader forskarutbildning i planen alltid ska vara minst 48!

Startdatum 2023-02-01      
År 1, första halvåret 2023 5 månader 80 % 4 nettomånader
År 1, andra halvåret 2023 6 månader 80 % 4,8 nettomånader
År 1, andra halvåret 2023 6 månader 50 % 3 nettomånader
...      
År 5, första halvåret 2028 1 månad 100 % 1 nettomånad
Slutdatum 2028-01-31      
      48 nettomånader

Revisionsfunktionen nås via startsidan för elektronisk ISP där doktorandens ISP finns under rubriken ”Your issues”.

I anslutning till den individuella studieplanen finns tre länkar:

  • View
  • Download
  • Revise.

Genom att klicka på ”Revise” öppnas revideringsfunktionen. Det är då möjligt att ladda upp en ny forskningsplan som innehåller aktuell aktivitet i procent. Kontakta kuf@uadm.uu.se om ”Revise” saknas.

För alla doktorander som inte har en reviderad ISP med tydligt angiven aktivitet kan den aktuella aktiviteten framgå i ISP under rubrikerna ”Time plan for entire graduate programme” och eventuellt ”Planned employment for entire project”. Vid varje revidering av en ISP bör en tidsplan med procent enligt ovan infogas.

Innehållsansvarig: Petter Cronsten 09 maj 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.