Skip to main content
You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous
  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Inköp och upphandling
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diariet - W3D3
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Corona
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Student portal
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Uppsala University' s archive
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Services and Support/
  • Handböcker/
  • Kontering/omföring anställningskontering, mellan org enheter/
  • Go to Services and Support Handböcker
    • Chefs- och prefektinformation
    • Information från HR-avdelningen
    • Internfakturering/omkontering
    • Laboratory safety

Kontering/omföring anställningskontering, mellan org enheter

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Kontering/omföring anställningskontering, mellan org enheter

Anställningskontering ska delas mellan en eller flera institutioner. Ansvaret för processen ligger på institutionen där anställningen finns.

1. Ta fram blanketten

Blanketten ska fyllas i av VHR/ekonomiadministratör på den institution där anställningen formellt finns. Blanketten finns att hämta på MP eller så kan den hämtas i Primula klient genom att öppna ett anställningsärende på aktuell person. Välj blanketten ”Omkontering mellan org.enheter”, ”Orderbehandlare” och ”Utskrift”. 

 

2. Fyll i aktuella uppgifter

Person- och anställningsuppgifter hämtas till blanketten. Kontrollera att personuppgifterna stämmer och fyll i from vilket datum konteringen ska ändras och om det ska omföras vid retroaktiv ändring. Om det finns ett överenskommet slutdatum på den delade konteringen fylls även detta i.

3. Ny kontering

Lägg in den nya fullständiga konteringen genom att ändra i befintliga rader under ”Ny kontering”. Du kan även lägg till eller ta bort rader om det behövs. Summan av konteringens fördelningsprocent ska alltid bli 100%.

4. Ny kontering efter tidsbegränsad period

Om det är en tidsbegränsad period som konteringen ska delas med annan institution och ett slutdatum fyllts i på blanketten, måste även en ny kontering som ska gälla efter slutdatumet fyllas i. Annars lägger Löneenheten ett öppet slutdatum på delkonteringen och en ny blankett behöver skickas in när konteringen ska ändras.

5. Granska och attestera

När nya kompletta uppgifter är ifyllda och blanketten är färdig för attestering så sparas blanketten ner som pdf.

Signeras digitalt av hemma-institutionen för att skickas vidare till de övriga institutionerna för digital signering.

Skulle blanketten i detta läge vara felaktig skickas den tillbaka till ansvarig VHR, namn ska finnas på blanketten, med information om vad det är som ska ändras. VHR ändrar och blanketten skickas igen för digital signering.

6. Skicka blanketten för registrering

Slutligen mejlas den signerade blanketten till Löneenheten av hemma-institutionen (CC till ansvariga på respektive institution) för registrering i Primula. För att säkerställa att konteringsändringen ska hinna registreras till nästkommande lönekörning behöver blanketten skickas till Löneenheten senast den 5:e innevarande månad.

Publicerad: 19 oktober 2021

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.