Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Ordering goods and services
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • International networks
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Services and Support/
  • Handböcker/
  • Guide för ISK-riskanalys vetenskapsområdena/
  • Go to Services and Support Handböcker
    • Chefs- och prefektinformation
    • Information från HR-avdelningen
    • Internfakturering/omkontering
    • Laboratory safety
    • Guide för ISK-riskanalys vetenskapsområdena
      • Planera
      • Följ upp föregående riskanalys
      • ISK-workshop
      • Sammanställ och fastställ
      • Genomför åtgärder
      • Mallar och exempel - ISK
    • Rapportgeneratorn

Guide för ISK-riskanalys vid vetenskapsområdena

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Guide för ISK-riskanalys vid vetenskapsområdena

Detta är en guide för dig som ska göra en riskanalys inom ramen för intern styrning och kontroll (ISK) vid något av universitetets vetenskapsområden. Syftet med riskanalysen är att identifiera och hantera de viktigaste riskområdena vid universitetet.

 

Varje vetenskapsområde gör en riskanalys vart tredje år. De följande två åren genomförs åtgärder och slutligen görs en uppföljning inför kommande riskanalys. ISK-teamet vid planeringsavdelningen (universitetsförvaltningen) ger stöd till vetenskapsområdet i samband med planering och genomförandet av riskanalysen.

Kontaktpersoner för ISK-teamet är: Karolina Eldelind och Joakim Löfkvist 

OBS! Detta är en första testversion av guiden. Vi vill därför att du hör av dig med både ris och ros. Vad fungerar bra, vad kan göras bättre eller tydligare, vad saknas etc.? Med andra ord, hjälp oss i ISK-teamet att ge dig ett ännu bättre stöd! Skicka din feedback till Karolina Eldelind. 

Riskanalys, steg för steg

Nedan beskrivs, steg för steg, de olika momenten i arbetet med riskanalysen (utförligare beskrivningar finns på undersidorna till denna sida, se navigeringslisten till vänster). En stor del av analysarbetet görs gemensamt vid den workshop som ingår i arbetet.

Planera
1. Uppstart

2. Utse handläggare

3. Gör en övergripande tidplan 

4. Planera ISK-workshop

 

Följ upp föregående riskanalys
5. Följ upp åtgärder och dokumentera enligt ISK-teamets instruktioner
6. Skicka uppföljningen till ISK-teamet ett par veckor före workshopen

ISK-workshop
7
. Ta fram och skicka ut underlag 

8.  Genomför workshopen

 

Bearbeta, sammanställ och fastställ
 9. Bearbeta och sammanställa riskanalysen

10. Bereda ärendet inför fastställande
11. Skicka fastställd riskanalys till ISK-teamet

Genomför åtgärder

Varför riskanalys?

Uppsala universitet är en av de myndigheter som omfattas av förordningen om intern styrning och kontroll (2007:603), och bedriver därför ett systematiskt ISK-arbete. ISK-arbetet handlar framför allt om att säkerställa att universitetet fullgör sina mål och uppdrag, bedriver verksamheten effektivt, följer regler, föreskrifter och anvisningar samt har en god hushållning med tilldelade resurser. Riskanalysen är en central del inom detta arbete. 

 

Riskanalys innebär att olika risker i verksamheten identifieras, värderas och prioriteras. I samband med riskanalysen diskuteras även behov av eventuella åtgärder och vilka som är huvudansvariga för åtgärderna.

Vem ansvarar?

Rektor har ett övergripande ansvar för att ISK-processen tillämpas i verksamheten. Riskanalyser sker enligt en årlig cykel, först vid rektors ledningsråd och därefter följer vetenskapsområdena, universitetsförvaltningen samt universitetsbiblioteket.

 

Rektor fastställer en slutrapport med en övergripande beskrivning av årets arbete med intern styrning och kontroll samt aktuella riskanalyser. Slutrapporten utgör underlag för konsistoriets i samband med fastställandet av årsredovisningen.

 

I rektors delegation till vicerektorer, dekan som är ordförande i fakultetsnämnd och prefekter anges att dessa ansvarar för god intern styrning och kontroll av verksamheten samt för att följa övrig lagstiftning inom området. Det innebär även ett ansvar för att processen för intern styrning och kontroll tillämpas inom respektive verksamhetsområde.

Läs mer

  • Uppsala universitetets riktlinjer för tillämpning av förordningen (2007:603) om intern styrning och kontroll

  • Förordning om intern styrning och kontroll (Ekonomistyrningsverkets webbplats)

  • Myndigheternas riskhantering inom ramen för intern styrning kontroll (Ekonomistyrningsverkets webbplats)

 

Principiell skiss över processen för riskanalys för intern styrning och kontroll (ISK).

Principiell bild över riskanalys: Riskanalys inom ramen för intern styrning och kontroll är en återkommande process, som innebär att risker i verksamheten identifieras, värderas och prioriteras samt vid behov åtgärdas. 

Content owner: Karolina Eldelind 10 november 2022

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Whistleblower function
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.