Vi har ett behov, men var finns donatorn?
Development Office har inte någon ”färdig katalog” över möjliga donatorer, men tillsammans med er kan vi påbörja arbetet med att utveckla kontakter med externa intressenter. Vi bistår också gärna med råd om hur projektidéer kan presenteras för en extern aktör. Även om alla ändamål är olika och har olika behov finns några generella punkter att tänka på.
- Tänk på er forskning från den utomståendes perspektiv och berätta vad ny kunskap inom området kan betyda, t. ex.:
- ge bättre förståelse för vår historia,
- öka förutsättningar för demokratiska processer,
- öka möjligheterna till bättre vård och hälsa,
- bidra till hållbar utveckling – Agenda 2030.
- Berätta om projektets mål, och våga vara visionär!
- Dela gärna upp ändamålet i mindre, separata delar, och förbered för att kunna berätta när olika delresultat förväntas föreligga.
- Hur stort finansiellt behov har ni, totalt och för ändamålets olika delar?
- Precisera vad finansieringen behövs för – lokaler, utrustning, tjänster…?
- Vad kommer ni kunna åstadkomma om ni får X kronor, 5*X kronor, etc.?
- Glöm inte att inkludera overhead-kostnader i budget, men var tydlig med att berätta vilken typ av väsentliga gemensamma ändamål overhead-kostnaderna täcker.
- Finansieringens ”hävstångseffekt”, d.v.s. vilken ytterligare finansiering skulle en donation öppna för?
- Varför ska just ni göra detta? Vilken erfarenhet och vilka tidigare resultat bygger ni på?
- Har gruppen / institutionen tidigare fått donationer?
- Vilken erfarenhet finns i gruppen av att kommunicera forskningen utanför akademin?
Tänk igenom och skissa på punkterna ovan innan ni kontaktar Development Office.