Allmän handling
Allmän handling – Vad är det?
Vi har samlat allmän information om allmänna handlingar samt länkar till UU:s regelverk och lagstiftning på ett ställe på Medarbetarportalen. Följ denna länk:
Läs mer om allmänna handlingar
Utlämnande av allmän handling
Här hittar du en guide du kan följa om du som anställd får en begäran om utlämnande av allmän handling:
OBS! En begäran om allmän handling ska alltid hanteras skyndsamt.
- Begäran av allmän handling inkommer till UU. Begäran kan vara skriftlig eller muntlig. Diarieför begäran om den är omfattande eller inte kan lämnas ut omedelbart. Den som begär en allmän handling har rätt att vara anonym och behöver inte motivera sin begäran.
- Identifiera handlingen (om den finns och i så fall var och/eller hos vem). Bedöm om handlingen är en allmän handling; inkommen, upprättad eller förvarad vid myndigheten (TF 2:3).
- Om handlingen inte är allmän meddelas den som begär handlingen att den inte lämnas ut. Se vidare p.6-8 nedan.
- Om handlingen är allmän ska en sekretessbedömning göras av handlingens innehåll innan den kan lämnas ut. Kontakta registrator@uu.se om du behöver hjälp.
- Handlingen är allmän och innehåller inte sekretess. Lämna ut handlingarna på plats eller i kopia. Myndigheten har genom avgiftsförordningen lagstöd för att ta ut avgift för detta. (9 sidor är gratis. 10 sidor kostar 50 kronor och varje sida därutöver 2 kronor). Du kan också skicka handlingarna elektroniskt – det avgör du själv. Skicka dock inte handlingar med omfattande personuppgifter med e-post.
- Handlingen innehåller sekretess eller är inte allmän. Meddela att handlingen inte är allmän eller innehåller sekretessreglerade uppgifter, som gör att dessa uppgifter inte kan lämnas ut med en motivering, där lagrum kan anges. Erbjud även personen att erhålla ett överklagbart avslagsbeslut, samt diarieför denna korrespondens.
- Om ett skriftligt beslut om avslag begärs kontakta registrator@uu.se som tar över handläggningen av ärendet.
- Chefen för juridiska avdelningen beslutar om avslag (enligt delegation från rektor och universitetsdirektör). Registrator expedierar beslut och stänger ärendet efter överklagandetidens utgång.
Har du frågor är du välkommen att kontakta registrator@uu.se