Skip to main content

You're visiting the Staff Portal without being logged in. If you login you will get access to personalized content. Log in External users Forget previous

  • Students
  • Staff
  • Alumni
  • Media
Support / Help pages
Uppsala university
  • På svenska
  • Log in
    • Joint Web Login
    • Forget previous External users
    • Unsure of how to login?
  • Uppsala university
  • MP Start
  • Your Employment
    • Salary
    • Staff organizations
    • Working hours
    • Working environment and occupational health
    • Termination of employment
    • Outside activities
    • Wellness
    • Priority for an increased level of employment
    • Employee benefits
    • Insurances
    • Parental leave and sick child leave
    • Introduction for new employees
    • Career
    • Union agreements
    • Continuing professional development
    • Get to know your university
    • Networks
    • Retirement
    • Vacation
    • Sickness absence and return to work
    • Other types of leave
  • Services and Support
    • Purchasing and procurement
    • Forms
    • Campus
    • General Data Protection Regulation
    • Diarieföring & arkivering
    • Financial administration
    • Insurances
    • Handböcker
    • Internationalisation
    • IT and Telephony Services
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Communication
    • Skills supply and recruitment
    • Arrange conference/travelfree meetings
    • Crisis and crisis support
    • Lokaler
    • Environmental work
    • Travel
    • Studentrekrytering
    • Security
    • Uppdragsutbildning
  • Research
    • Research agreements
    • Horizon Europe
    • Phd Studies
    • Research ethics
    • Research Data
    • Research networks
    • Geodata och GIS
    • Infrastructure and resources
    • Press and media
    • Publish and register
    • Rådet för forskning
    • Innovation Support
    • Forskningsstöd - samverkan
    • Quality and Renewal
    • Uppsala University's Research Handbook
  • Teaching
    • Distance teaching
    • E-learning
    • Juridik och ramverk
    • Conferences, courses and seminars
    • Quality and evaluation
    • Läsår, terminer och perioder
    • Educational development
    • Rådet för utbildning
    • The Language Workshop for Teachers
    • Student administration
    • Teacher service
    • Stöd och service till studenter
    • Educational framework
    • Our courses and programmes
  • Our UU
    • Academic Traditions
    • Alumni activities
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Event Calendar
    • Mission, Goals and Strategies
    • Available positions
    • Organisation and governance
    • Organisational development
    • Regarding the war in Ukraine
  • Directory
  • MP Start
  • Your Employment
  • Services and Support
  • Research
  • Teaching
  • Our UU
  • Directory
!
Support and help
  • Services and Support/
  • Diarieföring & arkivering/
  • Allmän handling/
  • Go to Services and Support Diarieföring & arkivering
    • Aivot - Chatbot för diarieföring
    • Allmän handling
    • Anmälan av kontaktperson till UFV
    • Elektronisk blankett
    • Uppsala University' s archive
    • e-3d3 Sharepoint för ärendehantering
    • Office Add-In
    • Rutin för ärendefördelning
    • Stödmaterial administrativa stödroller – arkiv/registratur
    • Vad ska arkiveras?
    • Vad ska diarieföras?
    • Vad ska gallras?
    • W3D3

Allmän handling

This information is not available in English. Now showing the Swedish version.

Allmän handling

Allmän handling – Vad är det?

Vi har samlat allmän information om allmänna handlingar samt länkar till UU:s regelverk och lagstiftning på ett ställe på Medarbetarportalen. Följ denna länk:

Läs mer om allmänna handlingar

Utlämnande av allmän handling

 

Här hittar du en guide du kan följa om du som anställd får en begäran om utlämnande av allmän handling:

 

OBS! En begäran om allmän handling ska alltid hanteras skyndsamt.

 

  1. Begäran av allmän handling inkommer till UU. Begäran kan vara skriftlig eller muntlig. Diarieför begäran om den är omfattande eller inte kan lämnas ut omedelbart. Den som begär en allmän handling har rätt att vara anonym och behöver inte motivera sin begäran.
  2. Identifiera handlingen (om den finns och i så fall var och/eller hos vem). Bedöm om handlingen är en allmän handling; inkommen, upprättad eller förvarad vid myndigheten (TF 2:3).
  3. Om handlingen inte är allmän meddelas den som begär handlingen att den inte lämnas ut. Se vidare p.6-8 nedan.
  4. Om handlingen är allmän ska en sekretessbedömning göras av handlingens innehåll innan den kan lämnas ut. Kontakta registrator@uu.se om du behöver hjälp.
  5. Handlingen är allmän och innehåller inte sekretess. Lämna ut handlingarna på plats eller i kopia. Myndigheten har genom avgiftsförordningen lagstöd för att ta ut avgift för detta. (9 sidor är gratis. 10 sidor kostar 50 kronor och varje sida därutöver 2 kronor). Du kan också skicka handlingarna elektroniskt – det avgör du själv. Skicka dock inte handlingar med omfattande personuppgifter med e-post.
  6. Handlingen innehåller sekretess eller är inte allmän. Meddela att handlingen inte är allmän eller innehåller sekretessreglerade uppgifter, som gör att dessa uppgifter inte kan lämnas ut med en motivering, där lagrum kan anges. Erbjud även personen att erhålla ett överklagbart avslagsbeslut, samt diarieför denna korrespondens.
  7. Om ett skriftligt beslut om avslag begärs kontakta registrator@uu.se som tar över handläggningen av ärendet.
  8. Chefen för juridiska avdelningen beslutar om avslag (enligt delegation från rektor och universitetsdirektör). Registrator expedierar beslut och stänger ärendet efter överklagandetidens utgång.

Har du frågor är du välkommen att kontakta registrator@uu.se

Content owner: Måns Bergkvist 09 december 2022

  • På svenska
  • Support and help
Log in
  • Joint Web Login
  • Forget previous External users
  • Unsure of how to login?
  • Contact us
  • Switchboard internal: 987
  • Switchboard external: 018-471 00 00
  • Editorial staff
  • Registrar
  • Support
  • Accessibility report
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Invoice address
  •  
  • In case of emergency
  • Call (00) 112 when life, health or property are at immediate risk.
  • In serious incidents, call the University's emergency number 018‑471 25 00.
  • Emergency checklist
Uppsala University uses cookies to make your website experience as good as possible. Read more about cookies.