HR-nytt nr 3 2023
Nytt avtal för psykosocialt krisstöd – samma leverantör
Uppsala universitet har sedan den 20 september ett nytt avtal gällande psykosocialt krisstöd. Det är samma leverantör som för föregående avtal, BrolinWestrell. Genom avtalet kan chef/VHR på institution/motsvarande vid behov avropa psykosocialt krisstöd dygnet runt, alla veckodagar. Avtalet innehåller samma tjänster som tidigare, nu med tillägget Tillfälligt medarbetarstöd genom krisstödslinje (telefon).
Det stöd som erbjuds omfattar:
- Handledning av chefer och ledningsgrupper i krissituationer.
- Vid behov, och efter bedömning, avlastande samtal i det akuta skedet till drabbade medarbetare/chefer, alternativt stöd till drabbade grupper.
- Tillfälligt medarbetarstöd genom en krisstödslinje (telefon). Ny tjänst.
- Uppföljning av individer och verksamhet efter en kris.
- Utbildning i krishantering.
På Medarbetarportalen finns information om hur avrop av krisstödstjänster går till.
För mer information om krisstödsavtalet, kontakta HR-specialist vid HR-avdelningen.
Möjligt att rekrytera utan personligt brev
HR-avdelningen har tillsammans med ett antal institutioner/avdelningar testat att inte begära in personligt brev från kandidaterna vid rekryteringar (TA). Att rekrytera utan personligt brev minskar risken för att påverkas av ovidkommande uppgifter som inte har med bedömning av kompetens att göra och kan också underlätta urvalsprocessen.
Majoriteten av de institutioner/avdelningar som har testat tycker att det har fungerat bra och nu finns en ärendemall tillgänglig i Varbi för att rekrytera utan personligt brev. Det är frivilligt att rekrytera utan personligt brev. Ärendemallen är förberedd så att det inte går att ladda upp personligt brev. I ärendemallen finns två fasta urvalsfrågor som ska användas om inget personligt brev begärs in.
På Medarbetarportalen finns mer information om att rekrytera utan personligt brev
Vid frågor om hantering i Varbi kontakta: varbi@uu.se
Översyn av behörigheter i HR-system inför årsskiftet
Det är viktigt att det finns personer på plats som kan hantera och attestera ärenden i våra HR-system. Det är även viktigt att meddela om borttag av behörigheter för personer som inte längre har behov av dem/har slutat. Vi vill därför skicka en vänlig påminnelse om att ni ser över era behörigheter och skickar in eventuella behörighetsändringar så snabbt som möjligt för att vi ska kunna säkerställa att vi kan administrera dessa inför semesterperioden.
Mer information om behörigheter och behörighetsanmälningar i våra olika HR-system läggs ut för HR-generalist/motsvarande i gruppytan Aktuell information från HR-avdelningen.
Vid frågor kontakta: lon@uu.se
Flextidsmall 2024
Flextidsmallen för 2024 finns nu att hämta på Medarbetarportalen:
Vid frågor, vänligen kontakta Löneenheten: lon@uu.se.
Utbud kompetensutveckling
Ännu återstår ett fåtal platser kvar avseende höstens utbildningar. In och säkra din plats! Vi välkomnar också varmt förslag på nya utbildningar och intresseanmälningar.
Information och anmälan för den verksamhetsnära HR-funktionen
Information och anmälan till utbildningar för prefekter och andra chefer
Vid frågor kontakta Elinh Andersson
Förhandlings- och annonseringsuppehåll vid jul och nyår 2023/2024
Förhandlingsuppehåll vid jul och nyår 2023/2024
Förhandlingsuppehåll vid jul och nyår sker återkommande från och med julveckan och till och med första veckan i januari. Då julafton infaller på söndag detta år kommer förhandling dock att kunna ske även julveckan. Torsdagsförhandlingarna återupptas från och med andra veckan i januari.
Sista förhandlingsdag är den 21:a december 2023 och förhandlingarna återupptas igen den 11:e januari 2024. I normalfall skickas kallelse till förhandling en vecka innan tänkt förhandlingstillfälle. Kallelse till förhandling den 11:e januari bör dock skickas senast den 3:e januari 2024.
Annonseringsuppehåll vid jul och nyår 2023/2024
Sista dag att registrera ärenden i samt begära publicering i Varbi är den 15:e december 2023. Annonser kan dock publiceras också under annonseringsuppehållen, med hjälp av tidsinställd publicering. Vid frågor om tidsinställd publicering var vänlig kontakta varbi@uu.se.
Publiceringshandläggningen återupptas från och med andra veckan i januari 2024 och ärenden kommer därefter publiceras löpande efter det att publiceringsbegäran skickats in i Varbi. Första dagen för publicering är 8:e januari 2024.
Mer information på Medarbetarportalen:
Ändrade tider och uppehåll för förhandlingar på torsdagar