Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Handböcker/
  • Guide för ISK-riskanalys vetenskapsområdena/
  • Gå till Stöd och service Handböcker
    • Chefs- och prefektinformation
    • Information från HR-avdelningen
    • Internfakturering/omkontering
    • Laboratoriesäkerhet
    • Guide för ISK-riskanalys vetenskapsområdena
      • Planera
      • Följ upp föregående riskanalys
      • ISK-workshop
      • Bearbeta, sammanställ och fastställ
      • Genomför åtgärder
      • Mallar och exempel
    • Rapportgeneratorn

Guide för ISK-riskanalys vid vetenskapsområdena

Guide för ISK-riskanalys vid vetenskapsområdena

Detta är en guide för dig som ska göra en riskanalys inom ramen för intern styrning och kontroll (ISK) vid något av universitetets vetenskapsområden. Syftet med riskanalysen är att identifiera och hantera de viktigaste riskområdena vid universitetet.

 

Varje vetenskapsområde gör en riskanalys vart tredje år. De följande två åren genomförs åtgärder och slutligen görs en uppföljning inför kommande riskanalys. ISK-teamet vid planeringsavdelningen (universitetsförvaltningen) ger stöd till vetenskapsområdet i samband med planering och genomförandet av riskanalysen.

Kontaktpersoner för ISK-teamet är: Karolina Eldelind och Joakim Löfkvist 

OBS! Detta är en första testversion av guiden. Vi vill därför att du hör av dig med både ris och ros. Vad fungerar bra, vad kan göras bättre eller tydligare, vad saknas etc.? Med andra ord, hjälp oss i ISK-teamet att ge dig ett ännu bättre stöd! Skicka din feedback till Karolina Eldelind. 

Riskanalys, steg för steg

Nedan beskrivs, steg för steg, de olika momenten i arbetet med riskanalysen (utförligare beskrivningar finns på undersidorna till denna sida, se navigeringslisten till vänster). En stor del av analysarbetet görs gemensamt vid den workshop som ingår i arbetet.

Planera
1. Uppstart

2. Utse handläggare

3. Gör en övergripande tidplan 

4. Planera ISK-workshop

 

Följ upp föregående riskanalys
5. Följ upp åtgärder och dokumentera enligt ISK-teamets instruktioner
6. Skicka uppföljningen till ISK-teamet ett par veckor före workshopen

ISK-workshop
7
. Ta fram och skicka ut underlag 

8.  Genomför workshopen

 

Bearbeta, sammanställ och fastställ
 9. Bearbeta och sammanställa riskanalysen

10. Bereda ärendet inför fastställande
11. Skicka fastställd riskanalys till ISK-teamet

Genomför åtgärder

Varför riskanalys?

Uppsala universitet är en av de myndigheter som omfattas av förordningen om intern styrning och kontroll (2007:603), och bedriver därför ett systematiskt ISK-arbete. ISK-arbetet handlar framför allt om att säkerställa att universitetet fullgör sina mål och uppdrag, bedriver verksamheten effektivt, följer regler, föreskrifter och anvisningar samt har en god hushållning med tilldelade resurser. Riskanalysen är en central del inom detta arbete. 

 

Riskanalys innebär att olika risker i verksamheten identifieras, värderas och prioriteras. I samband med riskanalysen diskuteras även behov av eventuella åtgärder och vilka som är huvudansvariga för åtgärderna.

Vem ansvarar?

Rektor har ett övergripande ansvar för att ISK-processen tillämpas i verksamheten. Riskanalyser sker enligt en årlig cykel, först vid rektors ledningsråd och därefter följer vetenskapsområdena, universitetsförvaltningen samt universitetsbiblioteket.

 

Rektor fastställer en slutrapport med en övergripande beskrivning av årets arbete med intern styrning och kontroll samt aktuella riskanalyser. Slutrapporten utgör underlag för konsistoriets i samband med fastställandet av årsredovisningen.

 

I rektors delegation till vicerektorer, dekan som är ordförande i fakultetsnämnd och prefekter anges att dessa ansvarar för god intern styrning och kontroll av verksamheten samt för att följa övrig lagstiftning inom området. Det innebär även ett ansvar för att processen för intern styrning och kontroll tillämpas inom respektive verksamhetsområde.

Läs mer

  • Uppsala universitetets riktlinjer för tillämpning av förordningen (2007:603) om intern styrning och kontroll

  • Förordning om intern styrning och kontroll (Ekonomistyrningsverkets webbplats)

  • Myndigheternas riskhantering inom ramen för intern styrning kontroll (Ekonomistyrningsverkets webbplats)

 

Principiell skiss över processen för riskanalys för intern styrning och kontroll (ISK).

Principiell bild över riskanalys: Riskanalys inom ramen för intern styrning och kontroll är en återkommande process, som innebär att risker i verksamheten identifieras, värderas och prioriteras samt vid behov åtgärdas. 

Innehållsansvarig: Karolina Eldelind 10 november 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.