Boka, undervisa och utvärdera
1. Bokning av lärosalen
- Läraren skickar in en bokningsförfrågan.
- En pedagogisk utvecklare kontaktar läraren och kommer överens om en tid för ett förmöte.
- I samband med bokningen av den laborativa lärosalen besvarar läraren några introduktionsfrågor.
2. Förmöte (för lärare som är ny i salen)
- Läraren och en pedagogisk utvecklare träffas och planerar lärarens kommande undervisning i lärosalen.
- Pedagogisk utvecklare agerar bollplank och ger konkreta förslag på hur läraren kan gå tillväga.
- Om läraren ska använda videokonferens eller e-möte görs en testuppkoppling.
3. Undervisningen
- Inför varje undervisningstillfälle besvarar läraren några inför-frågor för att allt ska löpa på så smidigt som möjligt vad gäller teknik, möblering etc. (Om inga förändringar görs i upplägget är det allt som behöver meddelas.)
- Undervisningstillfället:
- Pedagogisk utvecklare förbereder lärosalen utifrån uppgifter från förmötet och via inför-frågor (teknik och möblering). Körschema.
- Pedagogisk utvecklare ger en kort presentation av lärosalen och ger, om behov finns, en introduktion till den teknik som ska användas.
- En pedagogisk utvecklare sitter med under hela lektionen för att observera hur lärosalens resurser används i undervisningen men också för att fungera som tekniskt stöd (gäller vid första undervisningstillfället).
- Efter varje undervisningstillfälle besvarar läraren två uppföljningsfrågor, antingen direkt i anslutning till undervisningen eller i efterhand via mejl.
4. Uppföljning
Universitetet är angeläget om att ta del av lärarnas och studenternas åsikter.
- Studenterna får besvara några korta frågor via kursvärdering eller mentometrar.
- Läraren får besvara en kort enkät om hur de upplevde att undervisa i den laborativa lärosalen.