Lärosalen är öppen för alla lärare
Undervisning i den laborativa lärosalen kan vara ett avstamp för att förnya en kurs och utvecklas som lärare. Här finns också möjligheter att prova på hur ny teknik och flexibel möblering kan påverka undervisningen.
Pedagogiska utvecklare hjälper alla lärare som vill undervisa här att komma igång och ger pedagogiska och tekniska råd om hur den laborativa lärosalen kan användas i undervisningen.
Förutsättningar
Alla lärare vid Uppsala universitet är välkomna att undervisa i den laborativa lärosalen om detta gäller:
- Undervisningen är en del av universitetets verksamhet.
- Det finns nytänkande i kursen jämfört med tidigare undervisningstillfällen. Lärare får gärna komma tillbaka under förutsättning att de förnya sig och testar nya pedagogiska grepp, ny teknik eller liknande.
Dokumentation
All undervisning som sker i den laborativa lärosalen dokumenteras av pedagogiska utvecklare. Detta görs för att:
- Läraren ska få ut så mycket som möjligt av sin undervisning i salen. Det är ofta svårt att uppfatta allt som händer i ett stort rum, särskilt när man själv är upptagen med att undervisa. Eftersom poängen med att vara i den laborativa lärosalen är att se hur undervisningen påverkas är det ett stöd att ha en pedagogisk utvecklare närvarande.
- Samla erfarenheter och kunskap om hur den laborativa lärosalen används, som sedan kan spridas vidare och inspirera samt utgöra ett underlag för fortsatta/framtida satsningar och forskning.
De pedagogiska utvecklarna bidrar med frågor till studenternas kursvärdering alt. ställer mentometerfrågor i slutet av varje undervisningstillfälle.
Pedagogisk meritering
Det är även möjligt att genomföra fördjupade utvecklingsprojekt i den laborativa lärosalen, vilka i fall kan räknas som formell pedagogisk meritering. Läs mer om detta på sidan Pedagogiskt utvecklingsprojekt med IT!