Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Undervisa/
  • E-lärande/
  • Laborativ lärosal, Blåsenhus/
  • Pedagogiska scenarier/
  • Gå till Undervisa E-lärande
    • Examination online
    • Boka lokal och boka e-tenta
    • Inspelningsstudio Blåsenhus
    • Laborativ lärosal, Blåsenhus
      • Bokningsförfrågan - laborativ lärosal
      • Flexibel undervisning - laborativ lärosal
      • Kontakt
      • Lärare och studenter i lärosalen
      • Pedagogiska scenarier
      • Syfte och mål
      • Undervisa i laborativ lärosal
    • Lärplattform
    • Plagiatkontroll
    • Råd och support
    • Undervisa online

Laborativ lärosal

Presentation av några pedagogiska scenarier

Salens teknik och flexibla inredning gör det möjligt att undervisa på flera olika sätt. Här presenteras några pedagogiska scenarier:

Scenario 1

Scenario 1

En kurs där läraren använder fler projektorer och skärmar samtidigt, för att visa olika perspektiv på samma innehåll. Till exempel en dikt på ena skärmen, en karta på den andra och bilder från platsen dikten utspelar sig på den tredje. Tekniken ger en ram för studenternas diskussion i ämnet.

 

Scenario 2

Scenario 2

Möjlighet för samarbete med andra universitet, t.ex. bjuda in en gästföreläsare eller ha med studenter på distans. Till exempel en skärm med en gästföreläsare, en annan med de webbsidor, bilder eller simuleringar som läraren visar.

 

Scenario 3

Scenario 3

Studenter i en språkkurs har varsin bärbar dator. I arbetet med att översätta och analysera texter tillsammans utnyttjar de en stor skärm som alla i gruppen kan se och alla studenter kan skriva sina förklaringar med hjälp av sina datorer, via det trådlösa nätet och tekniken i salen.

 

Scenario 4

Scenario 4

Studenterna formerar mindre grupper av bord och stolar. Under studenternas grupparbete kan läraren fritt gå omkring i rummet så att studenterna kan ställa frågor. Läraren kan exempelvis skicka en grupp att hjälpa en annan eller låta någon studentgrupp "föreläsa" genom att de visar sina resultat på de stora skärmarna.

 

Scenario 5

Scenario 5

Läraren utnyttjar att möblerna i salen är mobila och ber studenterna forma grupper. Under grupparbetet sammanfattar varje grupp sina resultat på en bärbar dator.

Vid redovisningen utnyttjas klassrummets teknik och trådlösa nät så att varje grupps datorskärm visas på någon av de stora skärmarna i salen. Olika grupper kan visa på olika skärmar och på så sätt minska dötiden mellan gruppredovisningarna.

 

Scenario 6

Scenario 6

Studenter i olika projektgrupper är samlade i samma sal, men uppdelade. De har sitt första projektmöte och använder mobila vanliga skrivtavlor och tuschpennor för att skriva och rita på samt en kamera för att fotografera processen.

Studenterna dokumenterar sitt arbete, som t.ex. består av brainstorming, skissande av koncept, skapande av en arbetsplan mm.

Bilder av dessa arbetsytor sparas direkt och läggs ut på webben som digitala bilder som de kan arbeta med efteråt under nästa lektionstillfälle, eller så att andra lärare och studenter kan följa deras arbete.

 

Scenario 7

Scenario 7

Mentometrar eller studentdatorer för omröstningar, att få interaktivitet och studentdelaktighet under lektionen, t.ex. peer instruction.

 

------------

Illustrationer: Eva Pärt-Enander

Innehållsansvarig: Suzanne Pathkiller 08 februari 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.