Organisationsstruktur för universitetsgemensam IT
Universitetsgemensam IT ska bidra till universitetets utveckling, innovation och konkurrenskraft genom att proaktivt stödja digitalisering. Avdelningen ska tillhandahålla verksamhetsdrivna, kvalitativa, säkra och effektiva gemensamma IT-lösningar för Uppsala universitet.
Organisation för avdelningen för universitetsgemensam IT
Organisationsstruktur enligt beslut 2019-06-28 UFV 2019/924
Enheter
Beskrivning av roller för enhetschefer
Beskrivning av specialist-/ledarroller
Arkitektur och integration
Enhetschef: Pelle Andersson
Uppgift: Att säkerställa att IT stödjer verksamheten nu och i framtiden på ett effektivt och hållbart sätt.
Förvaltning och utveckling
Enhetschef: Annika Ohlsson
Uppgift: Att tillhandahålla IT-nära och verksamhetsnära förvaltningstjänster till e-portföljerna. Erbjuda tjänster för utveckling och drift av applikationer.
Infrastruktur och drift
Enhetschef: Henrik Hedlund
Uppgift: Att tillhandahålla infrastrukturtjänster som uppfyller verksamheternas olika behov av säkerhet, prestanda, driftsäkert samt kostnadseffektivitet.
Service och support
Enhetschef: Gunnar Herlitz
Uppgift: Att stödja anställda och studenter i IT- och telefonirelaterade frågor.
Verksamhetsstöd
Enhetschef: Emil Lundberg
Uppgift: Att utforma och tillhandahålla beställarstöd för verksamheten. Erbjuda kompetensförstärkning vid behov.
Stab
Enhetschef: Christer Rindebratt
Uppgift: Utforma och tillhandahålla besluts- och leveransstöd för Universitetsgemensam IT samt bistå i beredningen av ärenden till IT-nämnden.
Delaktighet i framtagandet av förslag till organisationsstruktur har skett genom workshop med IT-medarbetare, referensgrupp med sakkunniga och referensgrupp verksamhet samt genom löpande information inom ramen för förhandlingar enligt MBL.