Den svenska migrationslagstiftningen förändrades den 20 juli 2021 och en stor förändring är att den som ansöker om permanent uppehållstillstånd nu behöver kunna försörja sig själv och det ställs olika krav för att få ansöka. Det här försvårar för internationella doktorander och forskare att stanna i Sverige.

Det här har förstås lärosätena i Sverige reagerat på och olika former av påverkansarbete pågår. Rektor Anders Hagfeldt har skickat ett brev riktat till internationella doktorander och unga forskare vid Uppsala universitet angående utlänningslagen.

Det utskickade brevet i sin helhet

"Till Uppsala universitets internationella unga forskare och doktorander

Jag vill som rektor för Uppsala universitet försäkra er om att jag är starkt engagerad i er sak gällande de förändringar som skett i utlänningslagen. Dessa förändringar kom oväntat och har försvårat för er internationella unga forskare och doktorander att efter studier och/eller postdokperiod stanna i Sverige med permanent uppehållstillstånd. Detta har upprört oss i universitetsledningen.

Universitetet arbetar nu intensivt med att tillsammans med andra svenska lärosäten påverka politikerna på nationell nivå för att få till stånd en förändring. Dialog förs också direkt med Migrationsverket och region Uppsala. Vi och andra lärosäten medverkar återkommande i olika redaktionella medier för att uppmärksamma frågan, nu senast i SVT Uppsala.

HR-avdelningen och avdelningen för internationalisering har inlett informationsinsatser, bland annat om de tillfälliga möjligheter som står till buds i detta läge, i syfte att stödja er så bra det går. Det finns också aktuell information på Medarbetarportalen.

Vänligen,

Anders Hagfeldt, rektor"