Kursen tar sikte på att ge deltagarna ett helhetsgrepp om hur man systematiskt och strategiskt hanterar forskningsresultat och identifierar möjligheter till nyttiggörande. Genom att fokusera på olika former av kunskapstillgångar som skapas inom forskningen, alltifrån uppfinningar och mjukvara till dataset och metoder, ger kursen en bred syn på möjligheterna att skapa värde av dessa tillgångar utanför det akademiska sammanhanget.

Immaterialrätt är en central komponent i kursen för dess roll i att kontrollera användningen av forskningsresultat. Men de immaterialrättsliga frågorna placeras också inom en bredare kontext av forskningsstrategi och innovation. Kursen möjliggör en fördjupning i olika områden av immaterialrätten beroende på deltagarnas forskningsfokus.

Investering i framtiden

Jorge Fernandez Mendez, doktorand vid institutionen för kemi-Ångström, gick kursen i våras.

– Jag kände att kursens innehåll verkligen var relevant och täckte alla möjliga frågor, säger Jorge Fernandez Mendez som också poängterar att han uppskattade att kurstillfällena ägde rum på olika campusområden.

En annan deltagare från vårens kursomgång, Lidia Habtemikael som är doktorand vid institutionen för farmaci tyckte kursen var välstrukturerad och tydlig.

– Den gav en bra överblick över immaterialrätt och man fick lära sig användbara verktyg för hur man just kan hantera innovationer från forskning strategiskt, säger hon.

Nhils Forslund är ansvarig för kursen vid UU Innovation och menar att kursen vill bidra till en ökad medvetenhet om vikten av att identifiera och hantera sina kunskapstillgångar på ett systematiskt sätt.

– Oavsett om deltagarna har färdiga resultat eller planerar framtida projekt, ger kursen praktisk vägledning för att stärka förutsättningarna för både forskningsfinansiering och nyttiggörandet av forskningsresultat. Det är en investering i framtiden för alla doktorander och forskare, säger han.