Att vara kontaktperson på institutionen
Studenter som beviljats stöd ska, senast vid kursstart, informera institutionen om sitt behov av stöd och anpassning. På begäran ska de visa besked om stöd och rekommenderad anpassning. De ska i samband med kursstart få information om vem som är deras kontaktperson på institutionen.
En kontaktperson kan till exempel vara en studievägledare, kursadministratör eller studierektor. Det viktigaste är att det är en tjänsteperson som har tid för uppdraget och en förståelse för studenters varierande behov och funktion.
I Riktlinjer för studenternas arbetsvillkor står:
2.3 Studenter med funktionsnedsättning har rätt till särskilt stöd. Studenterna ska i samband med kurs- eller programstart få information om vem som är deras kontaktperson för studenter med funktionsnedsättning. En student med funktionsnedsättning har själv ansvar för att vända sig till studentavdelningens samordnare för studenter med funktionsnedsättning för att få tillgång till det särskilda stödet.
Vad förväntas en kontaktperson göra?
- Informera om vilka rutiner som gäller vid anpassningar av examination, det vill säga:
- vem som tar beslut om anpassningar på institutionen/kursen/programmet och hur studenten tar kontakt med den personen. Ibland är vissa beslut om anpassningar delegerat till kontaktpersonen
- hur och när studenten får information om en anpassning är möjlig att genomföra.
- när studenten senaste ska meddela om hen ska delta vid ett specifikt tentamenstillfälle.
- Boka tentaplats i tentamenslokalen för anpassad examination på Klostergatan 3.
- Vara ett stöd i kontakt med lärare om anpassningar i undervisningssituationen.
- Vissa studenter får exempelvis rekommendationer som ”Instruktioner och uppgifter är tydligt strukturerade” eller ”Instruktioner delges både muntligt och skriftligt”. Om studenten önskar det - ta kontakt med lärarna på kursen och informera om rekommendationerna.
- Många studenter får rekommendationer om att få ta del av föreläsningsmaterial i förväg. Ta kontakt med läraren och skapa en rutin för att skicka ut materialet till studenten eller se till att läraren gör det. Allra bäst är givetvis om det att ordna så att lärarna lägger ut material till alla studenter på kursen innan föreläsningarna.
- Söka efter anteckningsstödjare.
- Om en student beviljas anteckningsstöd kan studenten själv fråga en kurskamrat eller ta hjälp av dig som kontaktperson.
- För att kunna få arvode behöver det av skattetekniska skäl finnas ett svenskt personnummer.
- Mejla ut en förfrågan till deltagare i kursen som studenten går. Så här kan mejlet se ut:
”Just nu söker vi en person som kan ta sig an ett uppdrag att dela sina anteckningar (anteckningsstöd) på kursen XX. Uppdraget innebär att dela och förmedla sina anteckningar vid föreläsningar och seminarier till en kurskamrat. Det är viktigt att anteckningarna är tydliga, du använder rubriker och underrubriker. Helst antecknar du på dator. För att kunna få arvode behöver det av skattetekniska skäl finnas ett svenskt personnummer. Du får ersättning för motsvarande en timme (120 kr) per dag de dagar du haft lektion och delar med dig av dina anteckningar”. - När en kursdeltagare anmält sig till uppdraget, så förmedlar du namn + mejladress på kursdeltagaren till studenten som har beviljats anteckningsstöd.
- Studenten ansvarar själv för att varje termin meddela samordnarna vem som delar anteckningar och till vilken e-postadress studenten vill ha sina anteckningar.
- Samordnarna ansvarar sedan för att skicka ut information om uppdraget/arvode till student och anteckningsstödjare.
- Studenter med anteckningsstöd kan behöva hamna i samma seminariegrupp som anteckningsstödjaren, du som kontaktperson är behjälplig i kontakt med lärarna angående detta om studenten så önskar.
- Om anteckningsstödjaren skriver anteckningar på papper, ansvarar institutionen för kopieringskostnader till exempel genom att du som kontaktperson ordnar med ett kopieringskort.
- Vara ett stöd i en första kontakt personal på institutionen och andra delar av universitetet om studenten så önskar.
- I uppdraget som kontaktperson kan du möta studenter som upplever utmaningar i sina studier, men som inte kan beviljas särskilt pedagogiskt stöd. Informera då gärna om de allmänna resurser som finns vid universitetet.
Studentens ansvar
Att vara kontaktperson innebär inte att ta över ansvaret över studentens studiesituation. Studenten ansvarar för:
- Att i god tid ansöka om särskilt pedagogiskt stöd för att det ska vara tillgängligt vid kursstart eller inför kommande kursmoment.
- Att senast vid kursstart, informera institutionen om sitt behov av stöd och anpassning och på begäran visa besked om stöd och rekommenderad anpassning.
- Att i god tid informera sig om vilka rutiner som gäller vid respektive institution vad gäller anpassning av examination/alternativ examinationsform.
- Att i god tid före aktuell examination meddela institutionen om önskad/rekommenderad anpassning av examination/alternativ examinationsform.
- Att ta förnyad kontakt med samordnaren om det behövs annat pedagogiskt stöd utöver det som här beslutats eller rekommenderats.
Vad är bra att tänka på i mötet med studenter?
- Att vara tydlig och precis med tidsangivelser. Skriv hellre ”anmälan till tentamen ska göras senast tre veckor innan tentamen” istället för ”i god tid”.
- Att vara lyhörd inför studentens behov. Alla studenter fungerar olika – med eller utan funktionsnedsättning.
- Att ge information både muntligt och skriftligt. Skicka till exempel ett mejl efter ett möte med de punkter ni kom överens om.
- Att studenten inte är skyldig att berätta vilka funktionsnedsättningen den har för dig eller någon annan.
- Att vissa studenter ändå tycker att det är bra att lärarna på en kurs vet vilken funktionsnedsättningen studenten har – men då meddelar studenten det själv eller ber dig vara ett stöd i lärarkontakten.
- Att vissa studenter har många olika myndighetskontakter i sitt liv redan. Var därför behjälplig i kontakt med annan personal samt se över hur er institution kan minska antalet kontakter som en student med särskilt pedagogisk stöd behöver ta.
GDPR och känsliga personuppgifter
För att kunna genomföra ditt arbete som kontaktperson på ett smidigt sätt kan viss information om studentens stöd och anpassningar behövas sparas lokalt på er institution. För att få göra det behöver detta anmälas till dataskyddsombudet.