Anpassad examination
Kraven på kunskaper som studenten ska ha efter avslutad kurs gäller lika för alla studenter. Däremot kan själva redovisningen av dessa ske på olika sätt.
Diskrimineringslagen säger:
Bristande tillgänglighet är när en person med en funktionsnedsättning missgynnas genom att en verksamhet inte genomför skäliga tillgänglighetsåtgärder för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning.
Anpassningar vid examination görs alltid för att i möjligaste mån underlätta för studenter med riktat pedagogiskt stöd. Tänk på att det som är bra för studenter med behov av anpassning brukar vara bra även för andra studentgrupper, men det är viktigt att särskilt beakta behoven hos dem som behöver stöd. Hur det görs i varje enskilt fall beslutar respektive institution.
Roller och ansvarsområden
Samordnarna av riktat pedagogiskt stöd vid studentavdelningen rekommenderar anpassningar utifrån studentens ansökan om stöd, dokumentation om varaktig funktionsnedsättning samt samtal med studenten.
Examinator på institutionen fattar beslut om anpassningar utifrån samordnarens rekommendation samt kursmålen i gällande kursplan.
Kontaktpersonen för studenter med funktionsnedsättning på institutionen kan, på delegation av examinator, fatta beslut om anpassad examination.
Anpassningar
På Klostergatan 3 finns en tentamenslokal för anpassad examination. Där kan olika anpassningar ordnas för studenter med besked om riktat pedagogiskt stöd.
På institutionen finns det många olika anpassningar som kan göras i samband med examination. Samordnarna för riktat pedagogiskt stöd rekommenderar följande:
Anpassade examinationsformer
- Dela upp examinationen till två eller flera tillfällen
- Muntlig examination istället för skriftlig
- Muntlig examination som komplettering till skriftlig
- Skriftlig examination istället för muntlig
Anpassad hemtentamen/inlämning av tentamen
- Förlängd examinationstid där det är lämpligt, efter överenskommelse mellan student och examinator
Anpassningar vid skriftliga examinationer
- Annan anpassad examinationsform efter överenskommelse med och beslut av examinator
- Dator
- Dator med talsyntes
- Dator med rättstavningsprogram
- Dator med talsyntes och rättstavningsprogram vid examinationer som inte prövar språkfärdighet
- Förlängd tid
- Skrivhjälp/transkribering
- Tentamensfrågor upplästa/i digital form
- Tentera enskilt
- Tentera i mindre grupp
Utmaningar med hemtentamen – tips och råd
Vid hemtentamen kan vissa svårigheter och utmaningar uppstå för studenter med riktat pedagogiskt stöd. Särskilt är det åtgärder för att minimera fusk vid examination som kan påverka studenterna negativt. Här följer några tips och råd vid hemtentamen.
Vilka svårigheter kan studenten uppleva vid hemtentamen?
- Korta tentor och kort svarstid på tentafrågor i Inspera, kan göra det svårt för studenter med till exempel dyslexi att hinna svara.
- Tentaövervakning över Zoom kan göra det svårt för studenter med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller svår ångestproblematik att kunna fokusera.
- Tentaövervakning över Zoom kan göra det svårt för studenter som behöver vila eller ta pauser under tentamen, till exempel de som har narkolepsi. Det kan också bli svårt för de med tarmproblematik som behöver gå på toaletten ofta.
- Tentor som förlängts till 8-9 timmar på grund av hemtentaformen kan göra det svårt för studenter med smärtproblematik som vanligtvis kunnat nyttja höj- och sänkbara skrivbord vid tentamen.
Tips på anpassningar vid tentamen på distans
- Vid korta faktabaserade tentor – erbjud muntlig tentamen för studenter med rekommendation om anpassning.
- Erbjud möjlighet att komplettera skriftlig tentamen med muntlig tentamen.
- Dela upp examinationen i två tillfällen. Även om tentan är uppdelad kan den rapporteras som ett moment i Ladok.
- Fortsätt att erbjuda förlängd skrivtid om studenten har rekommendation om detta.
Att ställa frågor till läraren inför tentamen
- Att ställa frågor och be om hjälp via Zoom-föreläsningar kan vara svårt för studenter med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller psykisk ohälsa. Ge möjlighet för studenter att fråga frågor både skriftligt och muntligt, till exempel via e-post, Studium eller Zoom.