Av de hittills fyra intervjuerna i podden Novum Organum har bara en skett över Zoom sedan starten i mars 2021. Annars har Annika Skoglund tagit emot sina gäster på kontoret på institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik på Ångströmlaboratoriet. Först ut att intervjuas blev en före detta vd för Nobelstiftelsen, följt av en minister för högre utbildning och forskning. Därefter en företagsledare och senast en serieentreprenör. En imponerande lista med tanke på aktörernas hektiska scheman.

– Oftast är de man är mest intresserad av att prata med de som är upptagna, säger Annika Skoglund, docent i industriell teknik. Men det var faktiskt inte svårt att få minister Matilda Ernkrans att tacka ja. Sen hölls ju den intervjun på Zoom, vilket underlättade för henne att vara med. Jag tror att hon är genuint intresserad av att få reda på vad vi gör i forskningsvärlden och hur hon kan vara bra för oss, något jag försökte få fram i vår konversation.

Innovativa sätt att bygga broar

Samtalen i Novum Organum kretsar kring aktuella ämnen som uppmärksammas i den akademiska världen, men anknyter till hur forskningsverksamhet har utvecklats över tid. Enligt Annika Skoglund handlar mycket nu om hur forskare förväntas skapa värde och ta alltmer ansvar för samhällsutveckling och globala problem, framförallt i form av tvärvetenskapliga lösningar, vilket ofta blir ett krav för forskningsfinansiering. Som poddnamnet antyder ligger fokus på nya metoder och innovativa sätt för att bygga broar mellan teori och praktik, även om podden initialt gästats av just personer i maktställning.

– Att gå från forskning till materialisering handlar ofta om att blanda in företagsvärlden eller den politiska världen med policys som omvandlar forskning till handling. Det jag vill undersöka är hur detta sprider sig. Det räcker inte längre med att vi sitter och skriver våra vetenskapliga publikationer utan vi ställs inför att vår kunskap ska appliceras i samhället i andra organisationer som är ”doers”, säger Annika Skoglund.

Podd av studenter

Genom att starta podden har hon fått utlopp för flera behov, dels att träffa nya människor, dels att utföra den tredje uppgiften, att samverka med det omgivande samhället. Ursprungligen hade hon också en ambition om att låta ingenjörsstudenterna inom Entreprenörsskolan utveckla en forskar- och studentledd podd för internationell spridning. Poddidén infogades på schemat inom en delkurs i marknadsundersökningar och marknadsanalys.

Men studenterna var inte bekväma med att podda på engelska. Dessutom ville de hellre göra en podd av och för studenter vilket ledde till utvecklingen av podden Entreprenörskap.

– Nu har studenterna producerat ett tiotal avsnitt av Entreprenörskap. Studenterna har antagit den här utmaningen på ett imponerande sätt, och lyckas verkligen undersöka villkoren för innovativ verksamhet och teknikbaserat entreprenörskap, säger Annika Skoglund.

Forskning enligt Nobel

Även om det inte blev en studentpodd på engelska har hon förhoppningar om att med engelskspråkiga Novum Organum nå en internationell publik. Det var också en av anledningarna till att hon ville intervjua Lars Heikensten, tidigare vd för Nobelstiftelsen.

– Många känner ju till Sverige för Nobelpriset och flera av mina kollegor har varit och är inblandade i att bedöma Nobelpriset. Lars Heikensten avgick vid förra årsskiftet och då tänkte jag att han då kan vara lite mer talför och öppen med hur det varit. Dessutom tänkte jag att han kanske hade tid att komma hit för ett poddavsnitt.

Nobel är ju känd för att länka forskning till olika typer av företagande och var egentligen inte en akademisk forskare, tillägger hon.

– Å andra sidan ges ju Nobelpriset idag mest till akademisk forskning. Det jag ville höra med Lars Heikensten, nu när han hade varit vd i tio år, var hur Nobelstiftelsen resonerade kring interdisciplinär forskning i relation till Nobels testamente, och att priser delas ut inom specifika discipliner som kemi, medicin och fysik. Det blev ett mycket intressant möte och en bra inspelning.

Transparent inspelningsstudio

Novum Organum ligger under universitetets paraply och Annika Skoglund skulle önska att fler kollegor ville använda sig av podden för att själva producera avsnitt. Snart byter hon också inspelningsplats: hon har fått löfte om en poddstudio bredvid en ”Innovation Lounge” i gamla receptionen på Ångströmlaboratoriet, med glasfönster för att locka förbipasserande. Strategin att skapa en väl synlig kreativ mötesplats över generationsgränser, för forskare, studenter och alumner ser ut att realiseras.

– Min institution har lovat att finansiera hyran i fem år framåt. Men poddstudion ska vara öppen för alla. Dit hoppas jag att få välkomna studenter och alumner som vill hjälpa forskare att skapa värde för samhället.