Eftersom det är mycket arbete bakom en forskningsansökan stöttar svenska forskningsfinansiärer vissa typer av EU-ansökningar som inte fick medel men som hade fått med en större EU-budget. Det här gäller för ansökningar till Marie Skłodowska-Curie Actions Individual Fellowships (MSCA IF) respektive ERC Starting Grant.

På det här sättet utnyttjas ansökan och utvärderingen av ansökan två gånger vilket givetvis är en fördel för dig som forskare. För finansiärerna är det förstås ett sätt att minimera det administrativa arbetet eftersom utvärderingen redan är gjord.

– Som forskare kan det vara bra att veta att även om man inte får EU-medel kan det finnas möjligheter att få motsvarande finansiering från en nationell finansiär och det gäller inom alla vetenskapliga discipliner, säger Anna Holen, projektkoordinator vid kansliet för humaniora och samhällsvetenskap.

Marie Skłodowska-Curie Actions Individual Fellowship

För MSCA IF är det Vinnova och EU-samordningsfunktionen som finansierar det svenska stödet. EU-samordningsfunktionen är ett samarbete mellan sex svenska forskningsfinansiärer (Vinnova, Vetenskapsrådet, Forte, Formas, Energimyndigheten och Rymdstyrelsen).

– Ambitionen är att alla som finns på reservlistan för MSCA IF av de som sökt till svenska institutioner ska erbjudas svensk finansiering. Eftersom det bara är för de ansökningar som skulle blivit beviljade EU-medel om budgeten varit större så får de forskare som är berörda besked om den här möjligheten. Forskaren behöver inte tänka på det själv.

Europeiska kommissionen ger alla forskningsansökningar inom MSCA IF med höga betyg kvalitetsstämpeln Seal of Excellence. Tanken är att stämpeln ska hjälpa forskarna att hitta annan finansiering. Alla ansökningar som får över 85 i betyg får ett Seal of Excellence Certificate.

–  Högsta betyg är 100 och vanligtvis krävs 92-93 för att få finansiering från EU. För att få finansiering inom MSCA IF från de svenska finansiärerna om man inte fick från EU brukar det krävas 90-91.

För forskaren är det en relativt enkel procedur.
– Man skickar ansökan, själva ”Seal of Excellence”-dokumentet från kommissionen och ett stödbrev från institutionen. Man måste dock räkna om till svenska kronor.

ERC Starting Grant

När det gäller ERC Starting Grant finns det istället ett Swedish Foundation’s Starting Grant som kan finansiera de som har sökt ERC Starting Grant med svenska institutioner som värdinstitution.

–  De som fått A i andra omgången men inte blivit beviljade på grund av brist på budget kan söka finansiering via Swedish Foundation’s Starting Grant. Målet är att få fler att söka ERC Starting Grant, om man får finansiering från Swedish Foundation’s Starting Grant är det nämligen ett krav att man ska söka ERC Starting Grant igen.

Bakom Swedish Foundation’s Starting Grant står fem svenska forskningsfinansiärer: Familjen Erling-Perssons stiftelse, Kempestiftelserna, Olle Engkvists stiftelse, Ragnar Söderbergs stiftelse och Riksbankens Jubileumsfond.