Vad är det bästa med programmet tycker du?

– Det absolut bästa är att få bolla frågor med någon som har en stor erfarenhet av den bransch som är relevant för den idé jag utvecklar. För mig handlar det om life science-industrin. Det hjälper mig enormt att kunna få ställa frågor, få lyssna på svaren och därmed få en mycket bredare insyn i vad som behövs i ett framtida utvecklingsarbete. Det är också fantastiskt roligt att träffa nya människor och få lära sig nya saker.

Liza Löf forskar inom metodutveckling för molekylär diagnostik och har utvecklat en mycket känslig och snabb metod för detektion av virus, en metod som inte kräver några instrument. Hon jobbar nu med att utveckla metoden till en diagnostiskt snabbtest som kan bli ett bra komplement till den väletablerade PCR-analysen. Målet är att kunna erbjuda diagnostik i områden av världen där det är långt till sjukhuslaboratorium.

Varför bestämde du dig för att söka till mentorprogrammet?

– Jag hoppas på att kunna kommersialisera min idé och det är många steg i den processen som jag vill lära mig hur man gör, så jag sökte till programmet för att få hjälp med det.

Vad har din mentor kunnat hjälpa dig med hittills?

– Min mentor har lärt mig otroligt mycket redan där en del är sådant jag aldrig tidigare tänkt på. Jag önskade mig, och fick, en mentor med stor kunskap om regelverk inom utveckling av medicintekniska produkter, för jag tyckte jag saknade den kompetensen. Vi pratar mycket om detta men även om andra saker som är viktiga att tänka på när man ska starta ett bolag, eller utveckla en produkt. Det är otroligt givande samtal!

Du får också stöd av UU Innovations rådgivare. Hur funkar det samspelet?

– Perfekt tycker jag. UU Innovations rådgivare har en bred kompetens, är mycket proffsiga och kan hjälpa till med flera olika typer av frågor. Att få möjlighet att komplettera detta med en mentor inom regelverk ger mig ännu bättre täckning av just de frågor som jag har.

Varför skulle du rekommendera andra forskare på universitetet att söka till mentorprogrammet?

– För att det är ett fantastiskt bra program! Att få chansen att lära sig av någon som gjort det som just du vill göra, det är otroligt givande. Ta den chansen!