Kompetenscentrumsatsningen ska främja:

• Långsiktig samverkan mellan universitet, högskola, forskningsinstitut, näringsliv och offentlig sektor
  • Uppbyggnaden av internationellt attraktiva forskningsmiljöer som bedriver excellent och behovsdriven forskning
  • Kompetensutveckling kring frågor av strategisk betydelse för det framtida hållbara energisystemet
  • Kompetensutveckling som stärker Sveriges konkurrenskraft i näringslivet och samhället Stöd till kompetenscentrum ges för fem år med möjlighet till förlängning med ytterligare fem år efter en genomförd utvärdering och ansökan om fortsättning.

Vem kan söka?

Utlysningen riktar sig till grupper av aktörer, med en gemensam vision och strategisk idé för uppbyggnad av en forskningsmiljö baserad på ambitionerna ovan. Sökande kan vara ett eller flera universitet eller högskolor, som söker tillsammans med företag, forskningsinstitut och/eller offentlig sektor som medsökande.

Tidplan

Utlysningen öppnar formellt den 1 oktober 2020 och stänger den 31 maj 2021.

Mer information om utlysningen och vad ansökan ska innehålla framgår av den kompletta utlysningstexten och mallar för ansökan.