– Detta EU-program är ett utmärkt sätt att få medel för att rekrytera utländska postdoktorer till Uppsala universitet, berättar Anna Lobell, som är forskningsrådgivare vid universitetsförvaltningen. Anslaget kan också användas av forskare vid universitetet som vill åka utomlands för en postdoktor-vistelse. En internationell postdoktor-vistelse ger möjlighet att bredda och utveckla sin kompetens och är viktig om man vill fortsätta sin akademiska karriär efter disputationen.

Forskningsrådgivarna ordnar en workshop för sökande av anslaget och deras värdar vid Uppsala universitet. Årets workshop kommer att äga rum på Zoom den 14 och 15 juni 2023.

Anna Lobell, tillsammans med Joakim Bergström, Elin Forslund och Anna Holen vid universitetsförvaltningen rådgör och hjälper de forskare vid universitet som tillsammans med utländska postdoktorer vill söka forskningsprogrammet Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral Fellowshiparbetar.

– Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral Fellowship är en god merit om postdoktorn senare ska söka anslag från European Research Council (ERC), säger Anna Lobell. Det finns också möjlighet att genom anslaget utveckla kompetens som behövs utanför akademin och därigenom öka chanserna till anställning i industrin eller offentlig verksamhet efteråt.

Workshop och personligt ansökningsstöd

Konkurrensen om Marie Skłodowska-Curie-anslag är hård, och ett beviljat anslag ger en internationell kvalitetsstämpel för en forskares fortsatta karriär. Uppsala universitet erbjuder hjälp till dem som är intresserade av att söka anslagen. Förutom den årliga workshoppen erbjuds personligt ansökningsstöd till alla sökande och deras värdar vid universitetet. Ju tidigare man kontaktar forskningsrådgivarna desto mer stöd har de möjlighet att ge. Alla sökande rekommenderas att delta i workshoppen och att kontakta rådgivarna i god tid, gärna sex månader före deadline, så att ansökan hinner planeras och skrivas.

– Uppsala universitet beviljas vanligtvis ett flertal Marie Skłodowska-Curie-anslag. Det är många som söker och den som får mer än 85 procent i poäng, får ett ”Seal of Excellence” som man kan lägga till sitt CV för att söka andra anslag. Vetenskapsrådet finansierar vanligen ett antal postdoktorer som kommer på EU:s reservlista. Sökande får med andra ord fler chanser till postdoktor-anslag genom att söka till EU, avslutar Anna Lobell.

Fem nya EU-finansierade postdoktorer

Förra året blev fem postdoktorer antagna med Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral Fellowship vid Uppsala universitet. En av de antagna postdoktorerna är Femke Geusens vid institutionen för kvinnor och barns hälsa.

Femke Geusens är forskare inom mediapsykologi med fokus på hälsokommunikation. Hon har en doktorsexamen i kommunikationsvetenskap inriktad på mediaeffekter och har studerat hur användningen av sociala medier är förknippad med ungdomars och studenters alkoholkonsumtion. Femke började 2022 som postdoktor i forskningsprojektet Pregnancy- and Childbirth-Related Media Use to Support Maternal Mental vid institutionen för kvinnor och barns hälsa.

I projektet ska Femke studera hur kvinnor med graviditetsrelaterad ångest använder YouTube för att söka information om graviditet och förlossning.

– Jag vill veta vilken roll sådana videor kan spela i dessa kvinnors graviditetsupplevelse och om det kan minska deras ångest att titta på dessa videor, berättar Femke Geusen.

– Jag förväntar mig att forskningen kommer att vara utmanande men rolig, och jag hoppas få nya vänner på vägen. Min förhoppning är att det kommer att öppna nya dörrar för mig. Min dröm är att en dag bli professor och jag hoppas att min postdok i Uppsala kommer att visa anställningskommittéerna att jag är redo för nästa steg i min karriär, avslutar Femke Geusen.