Avdelningen för universitetsgemensam IT har i samråd med säkerhetsavdelningen och kommunikationsavdelningen beslutat om åtgärden för att påminna om problemet med bedrägerier via e-post och sms. Varningen kan antingen vara skriven i en gul ruta eller som oformaterad text. För närvarande läggs varningen till i e-postmeddelanden som universitetets e-postsystem bedömer kommer utifrån och är externa.

Eventuellt kommer varningen också att läggas till i mejl som skickas internt inom universitetet. Detta eftersom medarbetares e-postkonton tyvärr blir "kapade" och används för bedrägeriförsök.

Varningen lyder för närvarande i sin helhet:

"Klicka inte på länkar eller öppna bilagor om du inte känner igen avsändaren och vet att innehållet är säkert."